| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران؛


معرفی برگزیدگان دومین جشنواره ملی کتاب سال فرهنگی دانشجویان

اختتامیه دومین جشنواره ملی کتاب سال فرهنگی دانشجویان با حضور رئیس دانشگاه تهران، معاون فرهنگی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه، شنبه ۱۵ اردیبهشت در باشگاه دانشجویان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، در ابتدای این مراسم، دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: گاهی اوقات برخی عبارات آنقدر تکرار می‌شوند که مفهوم آن از یادها می‌رود. فرهنگ نیز از همین کلمات است. کمتر رسانه‌ای در روز پیدا می‌‌شود که به نوعی از فرهنگ سخن نگوید، به دلیل همین زیاد حرف زدن از فرهنگ است که یادمان می‌رود فرهنگ چقدر اهمیت دارد.

وی افزود: در جامعه از فرهنگ بیشتر به عنوان زینت سخنان استفاده می‌کنیم تا تدبیر و راه‌کار مشکلات جامعه؛ هر چقدر دلار و طلا گران شود، بازهم مشکل از اقتصاد نیست بلکه مشکل فرهنگی است. اگر مشکل فرهنگ حل شود تمام مشکلات کشور اعم از اقتصادی نیز حل خواهد شد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، تصریح کرد: اعتقاد دارم مسئله فرهنگ باید در دانشگاه جدی گرفته شود، نه به خاطر اینکه بگوییم در کنار مدیریت‌های دیگر، مدیریت فرهنگی هم داریم بلکه به این دلیل که جای فرهنگ در دانشگاه است، دانشگاه بستر فرهنگ‌سازی است.

وی ادامه داد: کار دانشگاه فقط تولید علم نیست، حتماً دانشگاه باید تولید علم کند اما دانشگاه صرفاً محل تولید علم نیست، علم در آزمایشگاه و موسسات و… نیز تولید می‌شود اما دانشگاه محل تولید انسان است؛ اگر انسان خوبی تولید شود قطعاً آن انسان علم خوب تولید می‌کند.

سرسنگی با بیان اینکه باید نگاه به دانشگاه در جامعه بسیط و جامع شود، گفت: این نگاه به دانشگاه به عنوان دستگاه تولید مدرک باید تغییر کند، در غرب که مهد دانشگاه است نیز دیگر این نگاه وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: باید درباره دانشگاه‌ها تجدید نظر کنیم. لازم است دانشجویان ترغیب شوند تا به تمام ابعاد تربیتی خود توجه کنند. باید دانشجویان تشویق شوند تا مسئولیت‌پذیری اجتماعی را فرا گیرند. باید دانشجویان بدانند بعد از فارغ التحصیلی و خروج از دانشگاه چه نقشی در جامعه ایفا کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، افزود: دانشگاه محل تولید انسان‌هایی است که در جامعه تاثیرگذارند، تاثیرگذاری علمی تنها یک بعد از نقش دانشجو است. تولید، ترجمه، تالیف، کتاب و کتابخوانی از کوتاه‌ترین مسیرها برای رسیدن به فرهنگ ناب هستند.

وی درباره هدف برگزاری این جشنواره، گفت: خلایی در حوزه کتاب‌های فرهنگی دانشگاه وجود داشت؛ جهاد دانشگاهی جایزه کتاب سال برگزار می‌کند که مربوط به کتاب‌های علمی می‌شود، ما سعی کردیم به ابعاد فرهنگی کتب توجه کنیم و کسانی که در کنار علم به ابعاد فرهنگی توجه می‌کنند را ترغیب کنیم.

سرسنگی، خطاب به دانشجویان حاضر در همایش، عنوان کرد: امیدوارم این جشنواره فرصتی باشد که بتوانید توانایی‌های خود را بروز دهید.

وی اضافه کرد: امیدوارم این جشنواره یک حرکت جدی فرهنگی بدون زرق و برق‌های کاذب و معرف دانشجویان دغدغه‌مند حوزه فرهنگ باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره کتاب سال فرهنگی گفت: امسال ۱۸۴ اثر از ۲۲۷ دانشجوی مشارکت‌کننده از ۴۲ دانشگاه کشور دریافت کردیم. این جشنواره در سه بخش طراحی شده است که در بخش کتاب‌های هنری ادبی ۸۷ اثر، بخش کتاب‌های اجتماعی و سیاسی ۶۴ اثر، بخش کتاب‌های دینی اخلاقی و تربیتی ۳۳ اثر ارسال شده است که از این تعداد ۴۴ اثر تالیف و ۴۰ اثر ترجمه است.

وی ادامه داد: از نظر تحصیلات نیز حدود ۹۹ دانشجوی دکتری، ۶۹ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۶ نفر دانشجوی کارشناسی آثار خود را‌به این جشنواره ارسال کرده‌اند.

سرسنگی با مقایسه آثار ارسالی امسال با سال گذشته، عنوان کرد: سال گذشته ۴۸ اثر به دبیرخانه رسید که امسال نسبت به سال گذشته ۳۸۰ درصد رشد داشته‌ایم و این نشان دهنده این است که این جشنواره جای خود را بین دانشجویان باز کرده است. امسال دانشگاه تهران بیشترین مشارکت را داشته است که امیدواریم در سال‌های بعد دانشگاه‌های دیگر نیز فعال‌تر شوند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در پایان سخنانش با تشکر از کسانی که در جشنواره یاری رساندند و از کسانی که برای برگزاری جشنواره از آن‌ها درخواست کمک شد اما یاری نکردند نیز تشکر کرد و گفت: جای بسیاری از مسئولان فرهنگی کشور در این مراسم خالی است.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول جعفریان رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: این جشنواره یک نوع حمایت از کتاب، اندیشه و علم است که می‌تواند تاثیر زیادی برای ورود پژوهشگران به صحنه علم داشته باشد. باید در این جشنواره نیرو‌های جوان را تشویق کنیم و این سنت توسعه پیدا کند.

جعفریان تصریح کرد: توجه بیشتر به مسئله اجتماعی و تربیتی در این جشنواره‌ها باعث می‌شود که از هویت فکری و اجتماعی‌مان دفاع کنیم و نشان دهیم راهی که می‌رویم در خدمت مردم است.

در ادامه این مراسم که اجرای آن را سهیل محمودی بر عهده داشت، از نفرات اول تا سوم هر سه حوزه جشنواره تقدیر شد؛ در حوزه اجتماعی-سیاسی، گودرز میرانی از دانشگاه تهران با ترجمه کتاب «فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها» از مارسل دانسی، مسلم طاهری کل‌کشوندی از دانشگاه تهران با کتاب «جریان‌های سیاسی شیعی در عراق معاصر» و عبدالرسول دیوسالار از دانشگاه تهران با کتاب «تاملی بر اندیشه پیشرفت: تاریخ ساخت معنای توسعه در غرب» به ترتیب به عناوین اول تا سوم دست پیدا کردند.

در حوزه کتاب‌های هنری-ادبی، مرتضی درودی جوان از دانشگاه تهران با کتاب «بستر انگیزه، خاستگاه اندیشه: مروری بر سیر حکمت در ادبیات معرفت‌گرای فارسی از آغاز تا سده هشتم هجری»، آیسودا هاشم‌پور از دانشگاه شیراز با ترجمه منظوم کتاب «نمط‌های عرفانی اشارات و تنبیهات ابن سینا» و حسام حسن‌زاده از دانشگاه تهران با ترجمه کتاب «مبانی طراحی گرافیک» از ایمی‌ای-آرنتسون به ترتیب اول تا سوم شدند.

در حوزه کتاب‌های دینی – تربیتی- اخلاقی، نرگس سادات مبلغ از دانشگاه پیام نور واحد جنوب تهران با کتاب «تحلیل محتوای روند تغییرات سخنان امام علی (ع) خطاب به مردم در دوران حکومت در نهج البلاغه»، حوریه خدایی از دانشگاه پیام نور واحد دماوند با کتاب «‌کاربرد اصول فقه در حقوق مدنی» و محمود قاسم‌زاده خشکرودی از دانشگاه قم با کتاب «میراث شریف: نگاهی به معنا و جایگاه یتیم در فرهنگ اسلامی» به ترتیب عناوین اول تا سوم را کسب کردند.

انتهای پیام/

کد خبر : 68386
تاريخ ثبت خبر : 2 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:44
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)