| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی تعارض ضرورت علی از دیدگاه حکمت متعالیه و اصولیین معاصر

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی تعارض ضرورت علی و اراده انسانی از دیدگاه حکمت متعالیه و اصولیین معاصر» سال 95 توسط مجید احسن نگاشته و سید مصطفی محقق داماد و منیره پلنگی، استادان راهنما و عسکری سلیمانی امیری، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه شهید مطهری بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «بررسی تعارض ضرورت علی و اراده انسانی از دیدگاه حکمت متعالیه و اصولیین معاصر» سال ۹۵ توسط مجید احسن نگاشته شده است.

سید مصطفی محقق داماد و منیره پلنگی، استادان راهنما و عسکری سلیمانی امیری، استاد مشاور این رساله دکتری در دانشگاه شهید مطهری(مدرسه عالی شهید مطهری) بودند.

چکیده:

اصل ضرورت علی و شمول آن بر فاعل مختار و موجَب، از جمله اموری است که در فلسفه اسلامی مورد پذیرش است و حکمت متعالیه از این امر، مستثنی نیست ولیکن از گذشته دور در این اصل و نیز چگونگی جمع آن با آزادی اراده انسان، اختلافاتی میان اندیشمندان مخالف فلسفه وجود داشته است.
دیدگاه میرزای نائینی و تابعانش که از مشهورترین متفکران علم اصول فقه هستند نمونه ای از جریانی است که ضمن نقد دیدگاه فلاسفه و حکمت متعالیه به ناسازگاری ضرورت علی با اختیار انسان حکم کرده و ضمن پذیرش اصل ضرورت در موجودات غیرمختار، راه حل مسأله را تفکیک اراده و طلب دیده و معتقد شده اند که فعل انسان نه ناشی از اراده بلکه ناشی از طلب است تا بتوانند تعارض مذکور را حل نمایند.

 از سوی دیگر، حکمت متعالیه به عنوان یک مکتب فلسفی مستقل ضمن دفاع از سازگاری ضرورت و اختیار به نوآوری هایی در حوزه پاسخ به اشکالات مطرح در این رابطه پرداخته و تعارض مذکور را ظاهری و قابل رفع خوانده، بدون اینکه به راه حل اصولیین مخالفش نیازی باشد.
بر این اساس، رساله حاضر با تحلیل موارد نزاع ایشان به سه حوزه مبانی، فعل ناشی از اراده و ضرورت علی، اراده و مبادی اش و ضرورت علی به بررسی تطبیقی میان آنها دست زده و به نحوی اجتهادگونه میان ایشان به داوری نشسته و در نهایت به قوت بیشتر تحلیل های حکمت متعالیه در مقایسه با دیدگاه رقیب حکم داده است.
انتهای پیام/

کد خبر : 58082
تاريخ ثبت خبر : 22 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:49
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)