| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی تطبیقی مخاطره اخلاقی در دو نظام اقتصاد اسلامی و سرمایه‌داری

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی تطبیقی پدیده مخاطره اخلاقی در دو نظام اقتصادی اسلامی و سرمایه‌داری» توسط الهام فلاحی نگاشته و ابراهیم هادیان، استاد راهنما و روح اله شهنازی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه شیراز بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه،  پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی تطبیقی پدیده مخاطره اخلاقی در دو نظام اقتصادی اسلامی و سرمایه‌داری» در سال ۹۶ توسط الهام فلاحی نگاشته شده است.

ابراهیم هادیان، استاد راهنما و روح اله شهنازی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه شیراز بودند.

چکیده:

در این تحقیق با توجه به نقش گسترده مخاطره اخلاقی در اقتصاد و اثرات نامطلوبی که می‌تواند بر مبادلات اقتصادی بگذارد، سعی بر آن بوده است که به بررسی و مقایسه این پدیده از نقطه‌نظر دو نظام اقتصادی اسلامی و سرمایه‌داری بپردازیم.
به‌علاوه تلاش کردیم که توجه خود را به عوامل ایجادکننده مخاطره اخلاقی و مشکلاتی که این پدیده در هر نظام ایجاد می‌کند و همچنین راه‌های رفع آن مبذول داریم.
با توجه به تفاوت ماهوی انسان از دید دو نظام اقتصادی سرمایه‌داری و اسلامی، وجود مخاطره اخلاقی در آن‌ها بررسی می‌شود. همچنین اصول و قواعدی در اقتصاد اسلامی وجود دارند که مانع تحرک عوامل مذکور و درنتیجه مانع پیدایش مخاطره اخلاقی می‌شوند.
این اصول و قواعد به تفصیل تجزیه و تحلیل شده‌اند. نوع مطالعه و روش پاسخ به سوالات در این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. به این صورت که با توجه به آیات و روایات و نظر کارشناسان اقتصادی به سوال‌ها پاسخ داده ‌‌شده است.
اقتصاد متعارف با کمبود اطلاعات مواجه است. در دنیای واقعی با گسترش اصل «منفعت‌طلبی» و به دلیل عدم تأکید بر اخلاقیات، امکان مخاطره اخلاقی به وجود می‌آید و در نتیجه آن بهره‌وری اقتصادی دچار مشکل می‌شود.
در نظام اقتصادی سرمایه‌داری به دلیل اتکا به عقل انسان، بی‌نیازی او از تعالیم آسمانی و همچنین نفی ارتباط خداوند با طبیعت پس از مرگ، اصالت و ارزش دادن به انسان و اصالت فرد و منفعت‌طلبی غریزی انسان، مخاطره اخلاقی حتما وجود خواهد داشت.
 در نظام اقتصادی اسلامی به دلیل مبنا بودن جامعه بر اخلاقیات و ارزش‌ها و شکل گرفتن قوانین بر اساس دین و شریعت امکان وجود مخاطره اخلاقی نیست.
انتهای پیام/

کد خبر : 58060
تاريخ ثبت خبر : 25 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:20
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)