| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


برخورد امام علی(ع) با اخلال‌گران بازار

هنگامى كه امام على عليه السلام خيانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز را دريافت، به رفاعه چنين نوشت: «هنگامى كه نامه ام را خواندى، ابن هرمه را از بازار، بركنار كن و او را به خاطر [حقوق] مردم از كار باز دار و سپس زندانى کن.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، در جلد دوم کتاب دعائم الإسلام درباره برخورد امام علی(ع) با اخلال گران بازار آمده است:  هنگامى که امام على علیه السلام خیانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز را دریافت، به رفاعه چنین نوشت: «هنگامى که نامه ام را خواندى، ابن هرمه را از بازار، برکنار کن و او را به خاطر [ حقوق ] مردم از کار باز دار و سپس زندانى نما و خبر آن را اعلان عمومى کن و به کارگزارانت بنویس و نظرم را به آنان ابلاغ نما. درباره ابن هرمه غفلت یا کوتاهى نکنى که نزد خداوند هلاک می شوى و من هم به بدترین شیوه برکنارت خواهم کرد که از این کار تو را به خدا پناه مى دهم.

هنگامى که جمعه شد او را از زندان بیرون آر و ۳۵ تازیانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر کسى از او شکایت کرد و شاهد آورد، او را به همراه شاهدش سوگند ده و از درآمد ابن هرمه، طلبى را که شاهد آورده، به او بپرداز. فرمان ده تا او را با خوارى و زشتى و فریاد کشیدن بر سرش، به زندان ببرند، با طنابى پاهایش را ببند و وقت نماز او را بیرون آور. اگر کسى برایش غذا، آشامیدنى، لباس و زیر اندازى آورد، مانع مشو. مگذار کسى بر او وارد شود تا به او چاره اى تلقین کند یا به آزادى امیدوارش سازد. اگر برایت روشن شد که کسى مطلبى را به او القا کرده که به مسلمانى زیان مى رساند، او را با تازیانه تأدیب نما و زندانى کن تا توبه نماید و دستور بده که شب ها زندانیان را براى هواخورى به حیاط زندان بیاورند، جز ابن هرمه را مگر این که ترس از تلف شدنش داشته باشى که او را نیز شب ها همراه با زندانیان به حیاط زندان بیاور.

اگر در او طاقت و توان دیدى، پس از سى روز ۳۵ تازیانه دیگر افزون بر ۳۵ تازیانه قبلى، بر او بزن. براى من گزارش کارَت در بازار را بنویس و این که چه کسى را پس از آن خائن، برگزیدى. حقوق ابن هرمه خائن را هم قطع کن.»

انتهای پیام/

کد خبر : 73594
تاريخ ثبت خبر : 10 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 17:12
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)