| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عبدالرضا رحمانی فضلی:


باید از آموزه‌های دینی و داشته‌های‌مان به شدت دفاع کنیم

وزیر کشور در نخستین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: ما باید به فطرت خود برگردیم و از آموزه‌های دینی و داشته‌های‌مان به شدت دفاع کنیم و نداشته‌های‌مان را جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نخستین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام، مقابله و پیشگیری با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد، حجت السلام احمدحسین شریفی دبیر علمی همایش و کارشناسان و محققان در عرصه آسیب های اجتماعی صبح امروز ۲۶ تیرماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در مراسم افتتاحیه این همایش با بیان اینکه ما در سندرومی در کشور گرفتار هستیم که در آن بنگاه ها و مجموعه های تحقیقاتی در کارهای  نظری و تئوری و کلی گویی گرفتار آمده اند، گفت: ما علی رغم مطالعات انجام گرفته در موضوعات مختلف اثرگذار نیستیم. ضمن اینکه در رفع مشکلات، کارشناس با فردی که مشکل دارد، ارتباطی ندارد و یا در صورت ارتباط فهم و درک درستی از معضل ندارد.

وی افزود: من به عنوان مقام مسئول معتقدم باید از یافته های علمی و تحقیقاتی استفاده کنیم. می توان بزرگترین مشکل کشور که همان آسیب های اجتماعی است را حل کنیم و مسیر آن هم مشخص است.

وزیر کشور اضافه کرد: در زمینه مواد مخدر که آسیب محسوب می شود در حوزه تولید از ۲۰ نوع مواد مصرفی به ۷۰۰ نوع طی ۱۰ سال رسیده ایم. میزان شیوع در دنیا زیاد شده و این اقتضای شرایط زندگی از جمله حرص و طمع، زیاده خواهی، لذت جویی و خروج انسان از تعادل است و زمانی که انسان از تعادل خارج شود دچار افراط و یا دچار تفریط می شود.

مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در زمینه مواد مواد مخدر در بهترین شرایط کسانی که که می توانند برای همیشه ترک کنند ۲۰ درصد هستند و ۸۰ درصد در این چرخه می مانند. ما راه های رفته شده در این زمینه را نفی نمی کنیم که باید احصا شوند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رفع آسیب های اجتماعی گفت: رهبر انقلاب اسلامی بر پیگیری رفع آسیب های اجتماعی تاکید دارند و تلاش های ایشان برای ما حجت است که این مساله را حل کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما اکنون با امری روبرو هستیم که مختص آسیب های اجتماعی نیست و آن تغییر نسل و تغییر سبک زندگی است که رهبر انقلاب اسلامی هم به این دو تغییر اشاره داشته اند. نوع زندگی در ۵۰ دسال گذشته نسبت به ۴۰ سال قبل از آن تغییر زیادی نداشت و مفاهیم و مناسبات تفاوت زیادی نمی کردند اما اکنون با سرعت غیرقابل اندازه گیری در تغییرات مواجهیم و متاسفانه محور تغییر و سازمان و برنامه ریزی آن بر اساس تفکرات لیبرالیستی، پوزیتیویستی و ماده گرایانه است.

به گفته وی تجارت مواد مخدر ۶۰ میلیارد دلار است که قابل چشم پوشی نیست و کسانی که مدعی مبارزه با آن در غرب هستند گردش مالی این تجارت در بانک های آنها صورت می گیرد ولی با آن مقابله نمی کنند.

وی ادامه داد: کسانی که تغییرات سازمان یافته را کنترل می کنند دارای قدرت های سیاسی، تبلیغی، اقتصادی و اجتماعی و ابزار های مختلف هستند و به دنبال منافع و مصالح می روند. وقتی محور تغییر بر اساس جهان بینی مادی با ثقل لیبرالیستی و با نفع جویی و با بهره گیری از ابزار وسیع باشد، تغییرات زیادی در دنیا رقم می زند.

وزیر کشور با بیان اینکه قوی ترین نقطه تغییراتی که با آن مواجهیم، علم محسوب می شود، گفت: ما از چند درصد از علوم در حوزه انسانی و اجتماعی و فرهنگی تولید کشور استفاده می کنیم؟ ما چه تسلطی بر محتوای رسانه داریم و چه کسی مسئول هماهنگ کردن و مقابله با آسیب های رسانه ای در جامعه است؟ پول های زیادی در رسانه خرج می شود اما چرا نمی توانیم یک سایت را از نظر محتوایی اداره کنیم؟ ما باید بتوانیم به تغییرات موجود پاسخ دهیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: در زمینه آسیب های اجتماعی باید به ویژگی های انسان باور داشته باشیم. قرآن به ما انسان چند وجهی را معرفی می کند که می تواند از ضلالت به درجه اعلاء برسد. هر چه در آفاق وجود دارد در انفس هم هست. باید به این مباحث ایمان داشته باشیم و با این تفکر به دنبال انسان برویم.

وی اظهار کرد: تفوق و برتری جویی در حوزه های رسمی ما به ارزش تبدیل شده است. همه ما مدعی ترویج اخلاق دینی هستیم اما به راحتی تهمت می زنیم و این فرهنگ و ارزش ها به درون جامعه تزریق می شود. وقتی در جامعه یاس تزریق شود از شیطان تبعیت می شود در حالیکه جامعه سالم جامعه با نشاط است. نشاط یعنی آرامش درونی انسان و شادی جلوه بیرونی نشاط با رعایت موازین است.

وزیر کشور ادامه داد: آموزش و پرورش و خانواده به عنوان هویت و منِ درونی انسانی، باید فردی با آموزه های دینی منطبق با فطرت تربیت کند که در مقابل طوفان ها قدرت تهاجم داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت ایران در حوزه آسیب های اجتماعی نسبت به دیگر کشورهای دنیا گفت: ما در زمینه سیل ویرانگر آسیب های اجتماعی در رتبه های بین المللی از متوسط هم پایین تر هستیم زیرا همچنان باورهای عمیق و اصالت های فرهنگی همچنان در کشور وجود دارد درحالیکه دشمنان این باورها را نشانه گرفتند.

رحمانی فضلی گفت: اگر به اعتراضات اخیر نگاه کنیم می بینیم در همه آشوب ها شعارهای ضد مذهبی وجود دارد و رسانه ها رهبران ما را هدف قرار داده اند. ما باید به فطرت خود برگردیم واز آموزه های دینی و داشته های مان با شدت دفاع کنیم و نداشته های مان را جبران کنیم و در جامعه نشاط، امید و باور را گسترش دهیم و باورها را با زبان قابل فهم بیان کنیم.

وی افزود: مردم محور حل مسائل اجتماعی هستند و باید کمک کنیم مردم وارد عرصه شوند، زیرا هر گاه مردم وارد عرصه شده اند موفق شده ایم مثلا در حوزه مواد مخدر فقط چهار درصد درگیر و ۹۶ درصد دیگر را اگر راهنمایی کنیم، مشکل اعتیاد برطرف می شود.

رحمانی فضلی بهترین راه مبارزه با مشکلات را پیشگیری دانست و گفت: بهترین راه در مسئله اعتیاد پیشگیری است و شما مسائلی که در خصوص اینکه بیکاری موجب اعتیاد شده را قبول نکنید، زیرا بیش از ۵۳ درصد معتادان شغل و خانواده داشته اند.

پایان بخش مراسم افتتاحیه همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام، مقابله و پیشگیری رونمایی از ویژه نامه همایش که نشریه علمی پژوهشی مطالعات آسیب های اجتماعی بود که با حضور رحمانی فضلی، حجت الاسلام رضا غلامی، کامیار ثقفی و رستم بندی انجام شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 72154
تاريخ ثبت خبر : 26 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:57
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)