| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از محمدجواد توکلی؛


بازار ثانویه ارز تولید را زمین خواهد زد

خود كرده را تدبیر نیست؛ ما با دست خودمان رانتی بادآورده برای صنایع صادرات محور رانتی از جمله پتروشیمی ها و فولادی ها درست كردیم.

به گزارش خبرنگار به پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر محمد جواد توکلی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یادداشتی با عنوان «بازار ثانویه ارز تولید را زمین خواهد زد» به وضعیت و دلایل افزایش ارز در بازار ثانویه  اشاره کرده که در ادامه آن را می خوانید:

این روزها این جمله ورد زبان مسئولان شده که باید با بسته‌های حمایتی مشکل تولیدکنندگان در مواجهه با گران شدن مواد اولیه را حل کنیم. وعده بسته‌های حمایتی هم  ارائه می‌شود. بر اساس شواهد، داخل این بسته‌ها چیزی جز دادن اعتبار و وام به تولیدکنندگان نیست؛ کاری که آنها را به تولیدکنندگان ورشکسته بدهکار تبدیل خواهد کرد.

داستان غریبی است؛ ما خودمان زمینه جهش قیمت ارز را فراهم کردیم، تامین ارز مواد اولیه صنایع داخلی را به بازار ثانویه سپردیم با نرخی بالای ۸ هزار تومان و الان در به در دنبال این می گردیم که چطور مشکل افزایش هزینه تولیدکنندگان داخلی را حل کنیم. ما که می‌دانیم بالای ۶۰ درصد واردات ما، مواد واسطه مورد نیاز صنایع داخلی است و وقتی بالای ۶۰ درصد هزینه تولید را این مواد اولیه واسطه تشکیل می‌دهد، دوبرابر شدن نرخ ارز باعث افزایش بیش از ۵۰ درصدی هزینه تولید صنایع داخلی غیررانتی خواهد شد.

واقعا خود کرده را تدبیر نیست؛ ما با دست خودمان رانتی بادآورده برای صنایع صادرات محور رانتی از جمله پتروشیمی ها و فولادی ها درست کردیم؛ و از طرف دیگر هزینه صنایع صادرات محور غیر رانتی و صنایع غیرصادرات محور را افزایش دادیم و الان  دو دستی توی سر خودمان می زنیم که ای وای تولید داخلی، ای وای تولید داخلی!  این ماجرا یا نشان از ضعف انباره دانشی دست اندرکاران ما دارد، یا حاکی از مشکلات انگیزشی رانت جویی در اقتصاد سیاسی کشور است و یا ترکیبی از مشکلات شناختی و انگیزشی را نشان می‌دهد.

مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان از نامه حدود ۴۰ تن از اقتصاددانان تمجید کردند و فرمودند که تقریبا تمام آسیب های مورد اشاره در آن نامه و راهکارهای آن درست است. شاید یکی از محوری ترین نکات آن نامه این است که باید با رانت و به خصوص رانت صنایع انحصاری همچون پتروشیمی ها و فولادی ها مقابله کرد. در آن نامه پیشنهاد شده بود که فعلا بازار ثانویه تا بررسی دقیق عواقبش متوقف شود؛ ولی این گونه نشد و این طرح اجرایی شد و هم اکنون داریم عواقب آن را به شکل افزایش هزینه‌های تولید و تورم ناشی از آن مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 74420
تاريخ ثبت خبر : 23 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:04
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)