| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

شهلا باقری مطرح کرد:


تأثیر تبلیغات در رسانه‌ها بر افزایش حمایت از کالای ایرانی

دانشیار دانشگاه خوارزمی بر نوع تبلیغات در رسانه ها بر میزان افزایش و یا کاهش حمایت از کالای ایرانی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، شهلا باقری جامعه شناس و دانشیار دانشگاه خوارزمی درباره حمایت از کالای ایرانی و ارتباط آن با ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی گفت: ما با تیپ‌های مختلف روانشناختی از افراد در جامعه، سروکار داریم و تیپ‌های مختلف میزان پذیرش و درک اجتماعی شان با یکدیگر متفاوت است. این گروه‌های مختلف در هنگام برخورد با یک پدیده میزان برخورد و اثرپذیری شان هم قطعا متفاوت خواهد بود.

باقری اظهار کرد: ما اگر بخواهیم سیستم واحدی برای ترویج ایده سبک زندگی ایرانی و اسلامی در جامعه داشته باشیم و به افراد بقبولانیم که کالای ایرانی یکی از نمادهای سبک زندگی ایرانی و اسلامی است، نمی توانیم نسخه واحدی را برای این کار برای همه افراد تجویز کنیم و سیاست های تبلیغی با شکل واحدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: با شناخت ظرفیت ادراکی افراد در مدل‌های روانشناختی و با در نظر گرفتن شرایط و بسترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه می توان مدل های مختلف تبلیغی را انتخاب کرد. بعضی از افراد با استفاده از استدلال منطقی پذیرنده موضوعات خواهند بود مانند این که از نظر فلسفی و نظری القا شود که یک فرد ایرانی باید کالای ایرانی مصرف کند.

وی افزود: اما پذیرش بعضی از افراد با اقناع پذیری ذهنی و فلسفی و استدلالی امکان پذیر نیست. این افراد تجربی هستند و باید ببینند که کالای ایرانی دارای کیفیت خوبی است و بر زندگی آنها تاثیرگذار و یا کارآمد است. مثلا لباس ایرانی که مورد استفاده قرار گرفته دارای کیفیت بالایی بوده و از استحکام بالایی برخوردار است.

باقری تصریح کرد: این افراد را نمی توان فقط از راه ذهنی اقناع کرد یعنی توضیح این که کالای ایرانی باید توسط مصرف کننده ایرانی استقبال شود و مورد استفاده قرار گیرد برای این گروه از افراد امکان پذیر نیست و قاعدتا نمی پذیرند.

وی در ادامه گفت: ما برای جلب مصرف کنندگان برای استفاده از کالای ایرانی باید دارای مجموعه ای از سیاست های تبلیغی و ترویجی باشیم. این سیاست ها متخذ از مدل ها و تیپ های مختلف افراد در پذیرش موضوع و مسائل است. مثلا برای گروهی از افراد جامعه بر اساس مسائل فلسفی و نظری کار کنیم و از استدلال‌های منطقی سخن بگوییم اما برای تیپ افراد تجربی از کالاهای ایرانی پربازده که استفاده شده اما یادمان رفته ایرانی بودند، یادآوری کنیم. باید دائما از کالاهای ایرانی با کیفیتی سخن بگوییم که بدانند و به خاطر بیاورند که کالاهای با کیفیت ایرانی تولید می شود.

برای اقناع مردم در جهت استفاده از کالاهای ایرانی باید کارهای پیشرفته انجام دهیم و نماد و سمبل هایی را تعریف کنیم که به جای ساعت ها سخنرانی، این سمبل ها بتواند منظور و هدف ما را منتقل کند

این جامعه شناس بیان کرد: ما بیشتر در زمینه کارهای فرهنگی با یک سبک کار می کنیم. اگر برای توجیه کیفیت کالای ایرانی جلسات مختلف و سخنرانی برگزار شود به شکل نظری توجیه می شوند اما از نظر تجربی مجاب نمی شوند. بنابراین باید به اشکال مختلف در این زمینه کار کرد زیرا در مسائل فرهنگی اقناع پذیری و به خصوص اقناع پذیرنمایی برای افراد با تیپ تجربی مهم است.

باقری ادامه داد: اگر نمادها و سمبل‌های مختلف را نداریم، باید آنها را بسازیم و اگر داریم معرفی کنیم و در این زمینه از نمادهای هنری زیبا استفاده کنیم تا اولویت های لازم برای اقشار مختلف جامعه داشته باشد و میان اقشار مختلف اعم از تحصیلکرده و کم سواد و بزرگسال و کودکان تفاوت قائل شویم و برای هر کدام از این گروه ها برنامه های جداگانه درنظر بگیریم.

ما در زمینه ابعاد فرهنگی سبک زندگی ایرانی و اسلامی و کالای ایرانی کم کار کرده ایم و فکر و برنامه ریزی خیلی نداشته ایم زیرا به آن نگاه سیستماتیک نشده است

دانشیار دانشگاه خوارزمی گفت: برای اقناع مردم در جهت استفاده از کالاهای ایرانی باید کارهای پیشرفته انجام دهیم و نماد و سمبل هایی را تعریف کنیم که به جای ساعت ها سخنرانی، این سمبل ها بتواند منظور و هدف ما را منتقل کند. نمی توان برای همه افراد جامعه ساعت ها جلسه توجیهی برگزار کرد در حالی که استفاده از نماد، نتیجه تاثیرگذارتری برای انتقال معنا و مفهوم دارد.

وی بیان کرد: ما در زمینه ابعاد فرهنگی سبک زندگی ایرانی و اسلامی و کالای ایرانی کم کار کرده ایم و فکر و برنامه ریزی خیلی نداشته ایم زیرا به آن نگاه سیستماتیک نشده است بنابراین باید با برنامه ریزی سازماندهی شده و روش مند با این مساله مواجهه شویم.

باقری با اشاره به نحوه تبلیغات در رسانه ها و تبلیغ کالای خارجی در پربیننده ترین زمان پخش برنامه در تلویزیون گفت: چنین کارهایی با شعار امسال در تناقض است. اگر ما سیاست های تبلیغی مناسب داشته باشیم چنین اتفاقی نمی افتد. صدا و سیما قطعا برای پخش آگهی های تلویزیونی قطعا سیاست های مشخصی دارد اما باید بازنگری شوند و توسط اهل فن بررسی شوند. اگر این سیاست ها مناسب بوده چرا بازتاب خوبی تاکنون نداشته و اگر نامناسب بوده که باید تصحیح شوند و اگر سیاست مناسب نداریم که باید سیاست گذاری های لازم و مناسب اتخاذ گردد.

وی تاکید کرد: نمی توان بر اساس سیاستهایی که چند سال قبل اتخاذ شده امسال هم رفتار کرد بلکه باید مورد بازنگری قرار گیرند.

باقری با اشاره به استراتژی صدا و سیما در زمینه تبلیغات اظهار کرد: وقتی یک سریال پربیننده یا برنامه مهم قطع می شود و آگهی تبلیغاتی پخش می شود و تبلیغ کالای شوینده می شود باید در کنار تبلیغ آن شوینده، کالای ایرانی مانند جاروبرقی یا غذاپز ایرانی پخش شود. در حالی که در میان آگهی های بازرگانی تبلیغ کالاهای ایرانی بسیار محدود است.

وی اضافه کرد: شوینده های ایرانی هم که تبلیغ می شود اسامی خارجی دارند و اولین چیزی که به ذهن متبادر می شود ایرانی نبودن آنهاست. وقتی می گوییم باید از نماد ایرانی در تبلیغات استفاده کرد یعنی نام ایرانی باید برای شوینده هم انتخاب شود.

باقری ادامه داد: ضمن این که بیشتر تبلیغات ایرانی ما توسط بانوان نمایش داده می شود. می توان تبلیغات را عام تر کرد و از آقایان هم به همان نسبت استفاده کرد. الزامی نیست که در تبلیغات بیشتر از خانم ها استفاده گردد.

وی در پایان گفت: در تبلیغات در جهت ترویج کالای ایرانی کمیت، کیفیت، نوع محصول، زمان و شعار تبلیغ بسیار اهمیت دارد. مثلا به جای تبلیغ از کالای خارجی، طب سنتی و دمنوش های گیاهی ایرانی و خواص آنها تبلیغ شوند. این مساله نشان می دهد که کارخانه های خارجی تولیدکننده، کالا را تولید می کنند و پول زیادی برای تبلیغ به صدا و سیما می دهند.

 انتهای پیام/

کد خبر : 66474
تاريخ ثبت خبر : 4 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:14
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)