| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از انتشارات الهدی؛


«انقلاب در مصر» نقش اخوان‌المسلمین در حکومت را بررسی می‌کند

کتاب «انقلاب در مصر (الازهر، اخوان، حاکمیت سلفی ها، جوانان)» مجموعه مقالات و گفتگوهای سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات بین المللی الهدی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سیدهادی خسروشاهی از فعالان و پژوهشگران برجسته نهضت های اسلامی معاصر است که بیش از نیم قرن با ادبیات و آثار فکری اخوان المسلمین آشنا و مرتبط بوده است و ضمن ارتباط با رهبران فکری این جریان و ترجمه برخی آثار آنها، چندین کتاب ارزشمند در این موضوع را نیز ترجمه و منتشر کرده است. اقامت سه ساله نویسنده در قاهره، به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مصر، موجب شده تا اطلاعات مستند و دقیق تری از فضای فکری و سیاسی و اجتماعی این کشور و گروههای فعال آن از جمله اخوان المسلمین ارایه نماید.

سید محمود خسروشاهی، تدوینگر کتاب در مقدمه خود می نویسد: «کتاب انقلاب در مصر، دربرگیرنده یک مقاله تحقیقی و مجموعه ‌ای از مصاحبه‌ های خسروشاهی است که در سالهای گذشته، پیش و پس از آغاز انقلاب مصر با اصحاب روزنامه ‌ها و مجلات مختلف انجام شده است.»

محتوای کتاب

 کتاب «انقلاب در مصر» در پنج بخش به مباحثی درباره روابط تاریخی ـ فرهنگی ایران و مصر، پژوهش ‌های دینی در مصر معاصر، نقش اخوان المسلمین در مصر، روابط ایران و مصر و تحولات اخیر منطقه و انقلاب جوانان مصر می ‌پردازد.

مقاله نخستین، یعنی روابط تاریخی ـ فرهنگی ایران و مصر، بیش از ۱۲ سال پیش، در راستای ایجاد روابط میان این دو کشور نوشته و در جراید منتشر شده است. استاد خسروشاهی در این مقاله به مناسبات ایران و مصر در دوران ‌های قدیم و پس از اسلام و در قرن اخیر و نقش روحانیون در روابط دو کشور، حرکت اصلاحی سید جمال ‌الدین حسینی، تقریب بین مذاهب و شیخ محمدتقی قمی و در پایان به ایران و مصر و چالش جهانی شدن و گفت‌وگوی تمدن ‌ها توجه کرده است.

پس از این مقاله تحقیقی، متن گفتگوهای رئیس اسبق نمایندگی سیاسی ایران در قاهره با ارباب جراید آورده شده است که در واقع، مباحثی پیرامون تحولات منطقه، به ویژه قیام و انقلاب جوانان و مردم مصر است. این گفتگوها بخش عمده کتاب را تشکیل می ‌دهند. در این گفتگوها، ماه‌ ها پیش از سقوط رژیم مبارک، استاد خسروشاهی به بیان نقش پنهان ولی تأثیرگذار اخوان المسلمین و موضع ‌گیری ‌های کمرنگ دیگران پرداخته شده است که حوادث بعدی و به ویژه پس از برگزاری انتخابات آزاد اخیر در مصر، صحت و اهمیت این پیش بینی ‌ها را به وضوح روشن ساخت.

در این کتاب نقش اخوان المسلمین در مصر در قالب ‌های اخوان و مسأله قدرت و حکومت، اخوان المسلمین در پی تغییر بنیادین و موضع اخوان المسلمین بررسی می ‌شود. همچنین استاد خسروشاهی روابط ایران و مصر را از روابط حسنه با الازهر، مسأله برقراری رابطه با مصر، متهمان امنیتی مصر در ایران، درباره روابط ایران و مصر، رابطه با مصر یا نامی در یک خیابان، برقراری رابطه با مصر، سلفی‌ های مصر و ارتجاع عرب و اخوان و کمپ دیوید واکاوی کرده است.

خسروشاهی تحولات اخیر کشور مصر را بر اساس موضوعاتی مانند برقراری رابطه با مصر، تغییرات قطعی در مصر، پیوند مصرِ حسنی مبارک با سازمان ‌های سیا و موساد، دیکتاتوری، جانشین دیکتاتور، قیام مصر و انقلاب ‌های مخملی، حوادث اخیر مصر، اخوان المسلمین در نگاهی دیگر، گفتگویی درباره تحولات منطقه، مصر و غرب، نقش اسلامگرایان، خطر استحاله تهدیدی جدی، رئالیسم یا فقه الواقع، هدف آقای محمد مرسی، هشداری به «برادران» و سید قطب و تشیّع تحلیل و بررسی کرده است.

مشخصات کتاب

کتاب «انقلاب در مصر» در ۲۲۰ صفحه، قطع رقعی، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۲۰۰۰ تومان منتشر شد.

کتاب ‌های دیگری نیز  از سید هادی خسروشاهی در زمینه نهضت ‌های اسلامی معاصر تاکنون ترجمه و منتشر شده ‌اند که از جمله این آثار می ‌توان به کتابهای «اخوان المسلمین، بزرگترین جنبش اسلامی معاصر»، «جمعیت اخوان المسلمین»، «نهضت ‌های اسلامی افغانستان»، «حرکت اسلامی سودان»، «بیداری اسلامی در تونس و راشد الغنوشی»، «اخوان المسلمین، چه می ‌گویند و چه می ‌خواهند؟»، «اسلام سیاسی؛ نگاهی به تاریخ و اندیشه حرکه النهضه تونس»، «حرکت‌های اسلامی معاصر: استراتژی نظام و مسأله شیعه و سنی»، «انقلاب اسلامی و امام خمینی»، «حرکت امام خمینی و تجدید حیات اسلام»، «حرکت اسلامی فلسطین، از آغاز تا انتفاضه» و «مسائل نهضت‌ های اسلامی» اشاره کرد.

علاقمندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به فروشگاههای بوستان کتاب و انتشارات کلبه شروق و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر : 74296
تاريخ ثبت خبر : 22 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:59
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)