| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


انقلاب اسلامی و گذر به فرهنگ سیاسی متعالیه

انقلاب اسلامی به عنوان یک تحول در واقع بستری برای تکوین یک جریان فکری تأثیر گذار گردید تا مراتبی از فرهنگ سیاسی متعالی متجلی و ظاهر گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری انقلاب اسلامی و گذر به فرهنگ سیاسی متعالیه در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه معارف اسلامی قم توسط دانشجو ابوالحسن بکتاش و راهنمایی نجف لک زایی و مشاوره علیرضا صدرا و مهدی امیدی تهیه شد.

در چکیده این رساله آمده است: انقلاب اسلامی به عنوان یک تحول در واقع بستری برای تکوین یک جریان فکری تأثیر گذار گردید تا مراتبی از فرهنگ سیاسی متعالی متجلی و ظاهر گردد، انقلاب اسلامی برای گذر به فرهنگ سیاسی متعالی از ظرفیت‌هایی برخوردار است که باید شناخته شود.

از این رو دغدغه ذهنی پژوهشگر این سوال است که انقلاب اسلامی از چه ظرفیت‌هایی بر خوردار است که توانسته است بستری برای این فرهنگ سیاسی باشد تا از این رهگذر الگوی برون رفت از فرهنگ سیاسی متدانی موجود در میان ملّت‌ها برای رسیدن به وضعیت مطلوب یعنی همان فرهنگ سیاسی متعالی به شمار آید.

در این نوشتار فرض را بر این قرار دادیم که «انقلاب اسلامی برای گذر به فرهنگ سیاسی متعالی از ظرفیت‌های متنوعی در حوزه بینش سیاسی و گرایش سیاسی و کنش سیاسی برخوردار است» که می‌تواند رسیدن به وضع مطلوب را امکان پذیر نماید.

برای بررسی ظرفیت‌های انقلاب اسلامی برای گذر به فرهنگ سیاسی متعالی به نظرات و دیدگاه‌های امام خمینی(ره)، توجه و اهتمام بیشتری دادیم، بررسی این ظرفیت‌ها در چهار عنصر یعنی فهم مکتب متعالی، رهبری و امّت متعالی و دولت متعالی، بیانگر تحقق این ظرفیت‌ها در سه حوزه بینشی و گرایشی و کنشی برای گذر به فرهنگ سیاسی متعالی می‌باشد و این امر می‌تواند در حوزه فرهنگ سیاسی صراط و الگویی برای دیگر ملّت‌ها جهت گذر به فرهنگ سیاسی متعالی محسوب گردد.

این پژوهش با بیان بینش‌ها و باورهای مبتنی بر توحید و فطرت و نیز گرایش‌های فطری انسان به ارزش‌های متعالی تلاش نموده است تا مراتبی از تعالی در فرهنگ سیاسی متعالی را گزارش نماید، البته تردیدی نیست سیر حرکت از فرهنگ سیاسی استبدادی نظم سلطانی به فرهنگ سیاسی مردم سالار دینی و ترسیمی از تحقق ظرفیت‌های فرهنگ سیاسی انقلاب و عینیت یافتن مراتبی از فرهنگ سیاسی متعالی می‌تواند الگویی برای دیگر ملت‌ها جهت برون رفت از فرهنگ سیاسی متدانی و گذر به فرهنگ سیاسی متعالی باشد.

به هرحال این تعالی در فرهنگ سیاسی حاصل نگرش متعالی است که رهبری امت به مکتب متعالی اسلام داشته و برایند آن را می‌توان در کنش‌های عینیت یافته این فرهنگ سیاسی متعالی در دولت و حکومت اسلامی به زعامت امام خمینی(ره) ملاحظه نمود.

انتهای پیام/

کد خبر : 56182
تاريخ ثبت خبر : 22 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)