| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


اندیشه سیاسی حکیم ابوالقاسم فردوسی

شاخصهای وضعیت مطلوب و آرمانی در نظر فردوسی عبارتند از : عقلانیت، عدالت محوری، مشاوره حاکمیت با خبرگان، تدین حاکمیت و مردم، صفات شخص حاکم، داشتن شهروندان خوب، داشتن روابط بین الملل دوستانه، عمل به تعهدات داخلی و خارجی، شکل ساختاری حکومت، پادشاهی.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از وسائل، به مناسبت ۲۵ اردیبهشت ماه سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی مقاله ای با عنوان «اندیشه سیاسی فردوسی» که توسط محمد ناجی؛ کارشناس ارشد اندیشه سیاسی نگارش یافته از نظر می گذرد.

چکیده:

در پژوهش پیش رو برآنیم که اندیشه سیاسی فردوسی را با تکیه بر متن اصلی شاهنامه و برخی کتب پیرامون، استخراج و تبیین کنیم. تلاش خواهیم کرد تا اهمیت اموری همچون، عدالت، عقلانیت، مذهب، وفای به عهد و پیمان، یاد مرگ و …را از جنبه های فردی و حکومتی برسی و تبیین کنیم.

تفاوت پژوهش حاضر با سایر نگاره ها در مورد فردوسی و شاهنامه در این است که؛

الف) تکیه پژوهش حاضر به لحاظ استدلالی متن اصلی شاهنامه است و از دلالت مطابقی و التزامی و سائر ادله منطقی در آن استفاده شده است.

ب) دراین پژوهش نقل قول های سائر کتب از شاهنامه پس از ارجاع دوباره نگارنده به متن شاهنامه نقل شده است و مواردی که مصرع یا بیتی دچار تحریف شده است، و یا در شاهنامه وجود نداشته، حذف و یا اصلاح گردیده است.

به لحاظ روشی در پژوهش پیش رو از روش بحران اسپریگنز استفاده خواهیم کرد که از علم پزشکی به علوم انسانی وارد شده است و چون پزشک در مداوای بیمار چهار مرحله اصلی را طی می کند در علوم انسانی نیز برای فهم اندیشه فرد این چهار مرحله طی می شود، که عبارت است از شناسائی مشکل، ریشه یابی مشکل، ترسیم وضعیت مطلوب، شیوه انتقال از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب.

برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام/

کد خبر : 68043
تاريخ ثبت خبر : 26 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:41
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)