| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار کتاب «مردم و زمینه‌سازی ظهور»

حجت الاسلام حسین الهی نژاد درباره کتاب مردم و زمینه سازی ظهور می گوید: اندیشه تابناک مهدویت که برخاسته از فرهنگ و باور اصیل اسلامی است. بسان همه اندیشه های باور محور در طول تاریخ به جهت عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی دچار تطور و تحول و فرازو فرود تاریخی گردیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام حسین الهی نژاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب مردم و زمینه سازی ظهور می گوید: مهدویت از دیرباز باوری اصیل بوده و درمیان باورمندان اسلامی جایگاه مهمی داشته و دارد. مذاهب اسلامی با همه تفاوت ها بر اصل اندیشه مهدویت به عنوان یک آموزه مهم اسلامی اتفاق نظر دارند. علاوه بر خاستگاه قرآنی و روایی باور به مهدویت مستندات عقلی و عقلانی نیز آن را همراهی و تایید می کند؛یعنی قرآن و عقل با رویکرد عام و روایات با رویکرد خاص خاستگاه مهدویت و توجیه گر مبانی و اصول آن هستند.

اندیشه تابناک مهدویت که برخاسته از فرهنگ و باور اصیل اسلامی است. بسان همه اندیشه های باور محور در طول تاریخ به جهت عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی دچار تطور و تحول و فرازو فرود تاریخی گردیده است به طوری که از برایند این فرایند دو نکته قابل اصطیاد است:۱ـ وجود آسیب ها و چالش هایی که دامنگیر عرصه مهدویت اصیل شده که ضرورت تحقیقات آسیب شناسانه جهت پالایش و آفت زدایی از حریم پاک اندیشه مهدویت را دو چندان می کند.

۲ـ تحول و تطوری که حوزه مهدویت از لحاظ مسائل دورنی و بیرونی پیدا کرده که نشان گستردگی محیطی مهدویت از نظر قلمروست. بی تردید حوزه مهدویت در ابتدای امر که به صورت یک باور اعتقادی و یک اندیشه دینی در میان مسلمانان مطرح بوده از نظر دامنه و قلمرو بسیار محصور و از نظر حجم مسائلی بسیار محدود بوده است؛ اما در فرایند تاریخ به جهت مواجهه اندیشه مهدویت با انظار و افکار مختلف گروه ها و با پیدایش پرسش ها و شبهات گوناگون افراد که در پی تحولات اجتماعی و تفاوت های مذهبی نمایان شده بر دامنه و مسائل آن افزوده شده است به طوری که مهدویت از یک حوزه اعتقادی صرف به حوزه مطالعاتی پر قلمرو و پر حجم تبدیل شده است و نیز مسائل تک تباری آن به مسائل چند تباری با رویکرد های مختلف کلامی، فلسفی، تاریخی ، سیاسی، روانشناسی و غیره ارتقا پیدا کرده است.

برا این اساس امروزه حوزه مهدویت که حوزه ای تاثیر گذار در همه امور فردی و اجتماعی است، با انبوهی از مسائل کلی و جزئی، درونی و بیرونی روبه رو است و به عنوان یک رشته تخصصی با رویکرد پسینی و حوزه چند رشتگی با رویکرد پیشینی قابل طرح است؛ بر همین اساس مراکز و موسسات مهدویت خصوصا مجموعه های علمی تخصصی وابسته به حوزه علمیه و نیز اندیشمندان و مراکز مهدوی از جمله پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و پژوهشگران و محققان این پژوهشکده با ورود عالمانه و متخصصانه با نگرشی نو و بنیادی به مطالعات و پژوهش های کاربردی و مسئله محور اقدام کرده اند.

انتهای پیام/

کد خبر : 75759
تاريخ ثبت خبر : 17 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:25
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)