| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

درباره کتاب؛


انتشار کتاب مجموعه مقاله‌های «پرسش از دانشگاه ایرانی»

معاونت پژوهشی و آموزشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجموعه مقالاتی را با عنوان «پرسش از دانشگاه ایرانی» چاپ و منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، این مجموعه حاصل ایده های اساتید در قالب مقاله، جستار و گفت و گو هستند که تحلیل های آنها در باب وجوه مختلف دانشگاه ایرانی را دربر دارد. طرح این ایده ها در فضایی گفت و گویی می تواند فرصتی برای خلق ایده های جدید و همچنین بازاندیشی انتقادی وضع موجود با هدف توسعه و تعالی نظام دانشگاهی ایران بر حسب معیارهای علمی و ضرورت های جامعه ایرانی باشد.

کتاب «پرسش از دانشگاه ایرانی» شامل ۱۵ مقاله در سه بخش است که به کوشش جبار رحمانی گردآوری و منتشر شده است.

«درباره علم و دانشگاه در ایران»، «درباره اهالی دانشگاه» و «در باب نقد و اخلاق در دانشگاه» سه بخش این کتاب است که به عنوان یکی از آثار مجموعه تاملات صاحب‌نظران ایرانی در باب آموزش عالی چاپ و منتشر شده است.

در بخش «علم و دانشگاه» جستارهایی که کلیت نهاد دانشگاه را موضوع بحث قرار داده، آمده است. بخش دوم «درباره اهالی دانشگاه» جستارهایی که به موضوع دانشجویان، تغییرات و مساله های درونی این نهاد بیشتر توجه می کند، آمده است و در بخش سوم «نقد و اخلاق در دانشگاه» جستارهایی هستند که تلاش کرده اند بر این دو مولفه در نهاد دانشگاه تمرکز کنند.

نویسندگان در این کتاب در تلاقی دغدغه های نظری و ضرورت های عینی و عملی، تلاش کرده اند وجهی از مساله دانشگاه را به شیوه های مختلف بیان کنند.

در شرایط کنونی همچنان دانشگاه یک مقوله محوری در میان جریان های فکری و فرهنگی جامعه ایرانی است و گفت و گو بر سر آن، همچنان رواج دارد. البته گاهی دانشگاه، موضوع صحبت بوده و گاه خودش سخنگوی اصلی در فضاهای فرهنگی است. این موقعیت کلیدی ناشی از این است که نهاد دانشگاه ایرانی، یک نهاد حاشیه ای و فرعی نبوده بلکه به گونه ای در منظومه نهادهای جامعه قرار گرفته است که نقشی کلیدی در تعیین نظم کلان این جامعه و صورت بندی های آن بیابد. از این منظر است که مسئولیت اخلاقی سنگینی به عهده دارد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در تاریخ معاصر ما دانشگاه نهاد مهمی تلقی می شده که خود اغلب به مساله ای مهم نیز در جامعه ایران تبدیل می شده است، گاه نهادی برای انضباط بخشی و توسعه جامعه بوده است و گاه یک نهاد انقلابی و گاه محملی برای سنت روشنفکری و در مواقعی هم یک کانون علم.

در تاریخ کمتر از یک قرن این نهاد، بسته به موضع و موقع پرسش از آن یا فراخواندن آن توسط گفتمان های مختلف، همیشه دلالت ها و پاسخ های مختلفی را ارائه داده است. به همین سبب هیچ گاه نه کلیت دانشگاه به یکسانی از قابلیت فهم برخوردار بوده و نه دانشگاه نقش واحدی را در این جامعه بر عهده گرفته است؛ بلکه بر عکس همیشه در هیات کانون منازعات گفتمان های مختلف و گاه گفت و گوهای میان آنها جلوه گر شده است.»

کتاب «پرسش از دانشگاه ایرانی» به کوشش جبار رحمانی در ۳۵۰ صفحه، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۷۰۰۰ تومان توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 76955
تاريخ ثبت خبر : 7 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:47
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)