| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار کتاب «مالکیت فضای محاذی زمین و احکام بهره‌برداری از آن»

کتاب «مالکیت فضای محاذی زمین و احکام بهره برداری از آن» به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «مالکیت فضای محاذی زمین و احکام بهره برداری از آن» به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

برج‌های سربه‌فلک‌کشیده در شهر‌های مختلف جهان معاصر بخشی از نمایش صنعت و فناوری‌های پیشرفته امروزی در ساخت‌وساز است. اینکه مالکیت فضای بالای هر زمینی به ‌صورت نامحدود و تا هر کجا صنعت ساخت‌وساز، برای بهره‌برداری امکان‌پذیر سازد، تابع مالکیت اصل زمین است یا نه، دغدغه و چالشی پیش ‌روی فقها و حقوقدانان است.

دشوار است باور کنیم قاعده فقهی تبعیت مالکیت فضای محاذی زمین از مالکیت اصل زمین را فقهایی به قدمت شیخ طوسی تا صد‌ها سال پس از او، با تصوری نامحدود و فراتر از متعارف زمان و مکان خود، باور داشته‌اند؛ البته اطلاقاتی مانند آیات شریفه «هُوَ الَّذِی خَلَقَ‌ لَکُمْ‌ ما فِی‌ الْأَرْضِ‌ جَمِیعاً»، «وَ الْأَرْضَ‌ وَضَعَها لِلْأَنام»‌ و «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ‌ ما فِی‌ السَّماواتِ‌ وَ ما فِی الْأَرْض». با نگاهی فرا‌زمانی و فرا‌مکانی، اصل بهره‌برداری از فضای بالای زمین را به هرگونه‌ای که ممکن باشد، همچون خود زمین، شامل می‌شود؛ اما درباره مالکیت خصوصی آن چیزی از ظاهر این آیات و مانند آن، به‌ دست نمی‌آید.

کتاب «مالکیت فضای محاذی زمین» در ۲۶۴ با قیمت ۱۸هزارتومان منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 77170
تاريخ ثبت خبر : 8 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:15
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)