| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با مقدمه آیت‌الله محمد علی تسخیری؛


انتشار کتاب «طراحی مدل‌های عملیاتی اوراق بهادار (صکوک) جهت انجام عملیات بازار باز»

کتاب «طراحی مدل‌های عملیاتی اوراق بهادار (صکوک) جهت انجام عملیات بازار باز؛ چارچوبی نوین برای سیاست‌گذاری پولی اسلامی» به قلم کامران ندری و حسین میثمی و با مقدمه آیت‌الله محمدعلی تسخیری از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، کتاب «طراحی مدل‌های عملیاتی اوراق بهادار (صکوک) جهت انجام عملیات بازار باز؛ چارچوبی نوین برای سیاست‌گذاری پولی اسلامی» به قلم کامران ندری و حسین میثمی و با مقدمه آیت‌الله محمدعلی تسخیری از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

 

این کتاب ۴۳۶ صفحه‌ای به بررسی طراحی ابزارهای اسلامی جهت سیاستگذاری پولی توسط بانک مرکزی کشور می‌پردازد.

 

در مقدمه این کتاب آمده است: با توجه به جدید بودن دانش بانکداری اسلامی، محققین این حوزه تاکنون بیشتر به مقوله «بانکداری تجاری اسلامی» پرداخته‌اند. به این معنی که سعی نموده‌اند تا شیوه‌های مورد استفاده در تنظیم رابطه بانک‌های تجاری با سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان را از منظر اسلامی مورد نقد قرار داده و روش‌های جایگزینی ارائه کنند که در کنار اجرائی بودن، از مشروعیت فقهی نیز برخوردار باشند. اما مقوله «بانکداری مرکزی اسلامی» و تنظیم رابطه بانک مرکزی با دولت، بانک‌ها و موسسات اعتباری و عموم مردم در چارچوبی اسلامی، خیلی مورد توجه نبوده است. به همین دلیل است که تاکنون تحقیقات معدود و پراکنده‌ای در رابطه با برخی از موضوعات بانکداری مرکزی اسلامی انجام شده است و در رابطه با بسیاری از موضوعات نیز خلا پژوهشی قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود.

پژوهش حاضر تلاش می‌کند تا یکی از مهمترین ابعاد بانکداری مرکزی اسلامی، یعنی عملیات بازار باز با استفاده از ابزارهای منطبق با شریعت، را مورد بحث قرار دهد. اهمیت مسئله تحقیق در آن است که عملیات بازار باز، به اذعان اکثر کتب و مقالات معتبر در حوزه سیاست‌گذاری پولی، مهمترین شیوه‌ای است که سیاست‌گذار پولی جهت دست‌یابی به اهدافی که دارد می‌تواند از آن استفاده کند. تجربه استفاده گسترده بانک‌های مرکزی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از عملیات بازار باز نیز تاییدی بر اهمیت استفاده از این ابزار است.

 

ساختار تحقیق بدین صورت است که فصل اول پژوهش به کلیات و مفاهیم (شامل روش‌شناسی، روش تحقیق و غیره) اختصاص یافته و فصل دوم، به شناخت عملیات بازار باز در ادبیات اقتصادی و تجارب کشورهای مختلف در استفاده از ابزارها و شیوه‌های متعارف می‌پردازد. فصل سوم به تحلیل عملیات بازار باز از منظر فقهی و تجارب کشورهای مختلف در استفاده از ابزارهای جایگزین اسلامی اختصاص یافته است. فصل چهارم به آسیب‌شناسی تجربه بانک مرکزی کشور در استفاده از اوراق مشارکت بانک مرکزی پرداخته و چالش‌های فقهی و اقتصادی این تجربه استخراج می‌گردد. فصل پنجم تحقیق به طراحی انواع اوراق بهادار اسلامی (صکوک) جهت عملیات بازار باز در چارچوب اسلامی اختصاص می‌یابد. پیش‌نیازها و الزامات استفاده از مدل‌های عملیاتی اوراق بهادار اسلامی (صکوک) جهت عملیات بازار باز در فصل ششم مورد بحث قرار گرفته و فصل آخر نیز از مباحث مطرح شده نتیجه‌گیری نموده و توصیه‌های سیاستی مشخص جهت اجرا پیشنهاد می‌کند. در این فصل موضوعات متنوعی جهت تحقیقات آینده نیز ارائه می‌شود.

همچنین در مقدمه آیت‌الله محمد علی تسخیری در ابتدای این کتاب آمده است: «کتاب حاضر در بین تحقیقات بانکداری اسلامی حقیقتا فرید و یگانه بوده و بنده از اینکه محققان بر ظرافت‌های فقهی عقود اسلامی تسلّط یافته‌اند و توانسته‌اند بر اساس آن‌ها شیوه‌های کاربردی برای بانک مرکزی کشور طراحی کنند، واقعا خوشحالم. تحلیل‌های فقهی این اثر که به طور عمده در فصول سوم و چهارم انجام شده شایسته تقدیر است.

کتاب «طراحی مدل‌های عملیاتی اوراق بهادار (صکوک) جهت انجام عملیات بازار باز؛ چارچوبی نوین برای سیاست‌گذاری پولی اسلامی» به قلم حسین میثمی و کامران ندری و با مقدمه آیت‌الله محمد علی تسخیری، به تازگی توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به قیمت ۲۴۵۰۰۰ ریال منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) مراجعه کنند. 

 

انتهای پیام/

کد خبر : 24681
تاريخ ثبت خبر : 1 تیر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 14:24
برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)