| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار کتاب دو جلدی «نظام معرفت‌شناسی سینوی»

کتاب دو جلدی «نظام معرفت‌شناسی سینوی» به قلم حجت الاسلام والمسلمین رحمت الله رضائی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، کتاب دو جلدی «نظام معرفت شناسی سینوی» به قلم حجت الاسلام والمسلمین رحمت الله رضائی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

این مجموعه دو جلدی، تلاش دارد با معرفی اضلاع هندسه معرفت شناختی ابن سینا، به تبیین هریک از آنها پرداخته، دورنما و جغرافیایی از آرای معرفت شناسانه او به دست دهد؛ میان این مجموعه و دیدگاه های رقیب مقایسه کند و کارآمدی آن را نشان دهد.

نویسنده در جلد اول کوشیده است با توضیح ساحت های حواس، به چیستی حواس، کارکرد و اعتبار آنها بپردازد. به این منظور، با تبیین تمایز میان ادراک و احساس، ترتیب زیستی و معرفت شناختی قوا و کارکرد هر یک از قوای درونی، به ویژه قوه واهمه، به این پرسش مهم پاسخ داده است که چگونه احساس، که مشترک میان انسان و حیوانات است، به امری معنادار و معرفت بخش تبدیل شده و سرانجام، زمینه «تعقل» را فراهم می کند.

نویسنده با تمایز نهادن میان اقسام واهمه، رسالت مهم را بر عهده واهمه انسانی نهاده و آن را قوه فعال معرفی کرده است.

در جلد دوم، که به حوزه عقل اختصاص دارد، نویسنده تلاش دارد به چیستی ساحت های عقل و سپس بیان کارکردها و اعتبار ادراکات عقلی بپردازد. به این منظور، به بیان دو گانه های مهم ابن سینا، یعنی عقل نظری و عملی، عقل فعال و منفعل پرداخته، تلاش کرده تا مشکلات آنها را حل، میزان تأثیرپذیری و تأثیرگزاری عقل را توضیح دهد. مهمترین بحث دیگر این مجموعه، تبیین ارتباط عقل و حواس است.

نویسنده با بیان میزان وابستگی عقل به حواس، به دسته بندی ادراکات عقل، شیوه به دست آوردن هریک از آنها و میزان اعتبارشان پرداخته است. با توجه به ارتباط عقل و حواس، تقدم و تأخر منطقی هر یک و سپس عقل گرایی و حس گرایی ابن سینا را بررسی کرده است.

دو جلدی «نظام معرفت شناسی سینوی» در ۳۵۲ و ۴۴۱ صفحه و به قیمت ۲۵ و ۳۱ هزار تومان روانه بازار نشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 67893
تاريخ ثبت خبر : 25 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:40
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)