| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به همت انتشارات کتاب فردا در قم؛


انتشار کتاب «توسعه فرهنگی در ایران» با مقدمه دکتر عماد افروغ

مجموعه مقالات «توسعه فرهنگی در ایران» به کوشش مهدی آرانی مولایی و با مقدمه عماد افروغ از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، چاپ اول کتاب «توسعه فرهنگی در ایران» به قلم جمعی از نویسندگان، با مقدمه عماد افروغ  و به کوشش مهدی مولایی آرانی، از سوی انتشارات کتاب فردا، منتشر شد.

توسعه ازجمله اموری است که سال‌هاست در کشور ما موردبحث و بررسی قرارگرفته و نظریات و دیدگاه‌های متفاوتی در این حوزه وجود دارد. سیاست‌گذاران و مدیران ارشد کشور نیز همواره سعی کرده‌اند فرآیند توسعه در کشور را ادامه داده و از این مسیر مشکلات کشور را حل نمایند؛ اما این فرآیند بدون رسیدن به نتیجه مطلوب طی چندین دهه همچنان ادامه دارد. یکی از مشکلات اساسی در بحث توسعه، تفاوت رویکردهای اجرایی به این موضوع و تغییر مسیر حرکت توسعه با تغییر دولت‌ها و مسئولان اجرایی است. بدون شک از عوامل اساسی و مؤثر در تغییر نحوه عمل، تفاوت در مبانی و رویکردهای نظری به موضوع توسعه است.
برخی (دیدگاه نوسازی) معتقدند که جریان نوسازی و تجدد به‌واسطه گسترش و نشر عناصر فرهنگی کشورهای غربی در کشورهای جهان سوم، به ‌وقوع می‌پیوندد و برخی در مقابل (نظریه وابستگی) معتقدند که ارتباط با غرب نه‌تنها سبب توسعه‌یافتگی نمی‌شود که ریشه‌های اصلی عقب‌ماندگی را باید در ذات توسعه‌طلبانه سرمایه‌داری غرب و تضادهای ذاتی آن در قالب استعمار، امپریالیسم، شرکت‌های چند‌ملیتی و… جستجو کرد.

مجموعه پیش رو که ماحصل تلاش‌های دانشجویان دوره اول رشته سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با نظارت عماد افروغ است، تلاش دارد ضمن بررسی و نقد نظریات رایج در حوزه توسعه، نظریه توسعه فرهنگی را به‌عنوان بدیل و جایگزین آن مطرح نماید. توسعه فرهنگی به‌ دنبال این است، که برخلاف فرآیند مدرنیته و مدرنیزاسیون، با یک رویکرد درونی و بومی و بهره‌مندی از پیامدهای مؤثر بیرونی توسعه، به شناخت عمیق باورها و ارزش‌های ملی و محلی فرهنگ جامعه خود بپردازد و بر اساس آن از خلاقیت‌های انسان در جهت رشد میراث معنوی و فرهنگی خود در دنیای حاضر بهره ببرد و به اشاعه و تقویت آن دسته از رفتارهای فرهنگی که نشأت ‌گرفته از ارزش‌های بومی و ملی است، بپردازد تا بتواند فرهنگ خود را جهانی نماید.

محتوای کتاب

کتاب «توسعه فرهنگی در ایران» از یک پیشگفتار و یک مقدمه و دوازده مقاله تحلیلی درباره توسعه فرهنگی در ایران تشکیل‌شده است که عبارت‌اند از: ۱٫ بررسی و نقد نظریات توسعه و درآمدی بر توسعه فرهنگی، ۲٫ بررسی تحلیلی اهداف و غایات در توسعه فرهنگی (رحیم کارگر)، ۳٫ نگرش انتقادی به مؤلفه‌های فرهنگ توسعه و درآمدی بر مؤلفه‌های توسعه فرهنگی (یوسف حسین نژاد)، ۴٫ رویکردی انتقادی به مبانی و مفهوم توسعه؛ بازتعریف مبانی معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی مفهوم توسعه با رویکرد معنویت‌گرا (کمیل قیدرلو و مینا نوروزی)، ۵٫ مفهوم شناسی فرهنگ و بررسی چالش‌های مواجهه با جهانیت (کمیل قیدرلو و مریم جانقربان)، ۶٫ بازخوانی انتقادی توسعه فرهنگی در عصر صفویه (محمدرضا بهمنی خدنگ)، ۷٫ جایگاه خرده نظام‌های فرهنگی در دستیابی به توسعه مطلوب در ایران (حمید خیرآبادی)، ۸٫ توسعه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و الزامات ساختاری و محتوایی دولت (رحمان یاسی)، ۹٫ ریشه‌یابی فکری ـ فرهنگی برنامه‌های توسعه؛ با نگاهی جریان شناسانه به آسیب‌های توسعه در ایران پس از انقلاب اسلامی (فرشاد مهدی پور)، ۱۰٫ موانع توسعه فرهنگی در ایران (مهدی مولایی آرانی)، ۱۱٫ توسعه فرهنگی در عرصه سیاست‌های کلان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد سیاست‌های مطلوب (رحمان یاسی)، ۱۲٫ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به‌مثابه پلی میان نظر و عمل؛ چارچوب روش‌شناسی جهت راهبری دستیابی به الگو (محمدرضا بهمنی خدنگ).

بخشی از کتاب

در بخشی از مقاله «موانع توسعه فرهنگی در ایران» می‌خوانیم: «حاکمیت نگاه دولتی و کم‌توجهی به نقش مردم، محوریت نظام اقتصادی در برنامه‌های توسعه، سبقت گرفتن نظام تکنولوژی بر نظام اندیشه و فکر، رابطه قدرت ـ منزلت به‌جای منزلت ـ قدرت و شیوه ارتباط حوزه‌های علمیه نشان می دهدکه برای عملیاتی شدن توسعه فرهنگی نیازمند تبیین صحیح روابط و الگوهای ساختاری در مناسبات میان نظام‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… هستیم. الگوهای غلط ساختاری سبب شده است توسعه اقتصادی در همه بخش‌ها به‌عنوان مبنا و هدف قرار گیرد. توسعه فرهنگی نیازمند دانشمند و دانش و وجود روحیاتی همچون جمع‌گرایی افقی است.»(ص۳۹۹)

مشخصات

چاپ اول کتاب «توسعه فرهنگی در ایران» در ۴۹۸ صفحه، تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات کتاب فردا عرضه‌شده است.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی است که در سال ۱۳۹۲ ناشر برگزیده کتاب سال حوزه شده است که «مردم‌شناسی تحول در علوم انسانی» (دکتر ابراهیم فیاض)، «روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی»،  «انواع و ادوار روشنفکری»، «اخلاق و عرفان» و «نماد و اسطوره» (دکتر حمید پارسانیا)، «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» (عبدالعلی رضایی)، «بینش تمدنی؛ بر اساس درس­های استاد محمدمهدی میرباقری»، «نظریه سیاسی شهید صدر» (طالب همدانی)، «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (دکتر علیرضا پیروزمند)، «جستارهایی در فقه حکومتی» (عباسعلی مشکانی سبزواری)، «تأملاتی در فلسفه اسلامی» (استاد سید یدالله یزدان ­پناه)، «هویت ما» (دکتر حسین کچویان)، «کتاب کتاب؛ منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب» (مجید تقی زاده)، «آسیب‌شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» (حسین ایزدی)، «کالبدشناسی فرهنگی فتنه ۸۸» (استاد سید محمدمهدی میرباقری) و «واکاوی بنیان‌های ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰» (رضا حبیبی) از آن جمله محصولات این ناشر است.

برای کتاب این کتاب و دیگر محصولات انتشارات کتاب فردا، با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ یا سایت اینترنتی Bookroom.ir  می‌توانید تماس بگیرید. فروشگاه‌های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه‌های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند.

کد خبر : 71671
تاريخ ثبت خبر : 23 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:36
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)