| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب:


انتشار چاپ دوم «اندیشه‌های سیاسی اسلام و ایران»

کتاب اندیشه های سیاسی اسلام و ایران به قلم حجت الاسلام و المسلمین سیدباقری و به همت مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، چاپ دوم کتاب اندیشه های سیاسی اسلام و ایران به قلم حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم سیدباقری منتشر شد.

در کتاب حاضر اندیشه‌های سیاسی اسلام و ایران بررسی شده است. ابتدا واژه‌های سیاست، سیاست اسلامی و اندیشه سیاسی مفهوم‌یابی شده و اصول راهبردی دولت نبوی بیان شده است. عدالت‌محوری، قانون‌محوری، مشروعیت الهی قدرت و حاکمیت ارزش‌های دینی از اصول راهبردی دولت نبوی هستند.
سپس ماهیت و سرشت نظام سیاسی امامت در دو بخش شامل: دلایل عقلی و نقلی ساخت معرفتی اندیشه سیاسی شیعه و اصول اندیشه سیاسی شیعه بررسی شده است. در ادامه نظام سیاسی خلافت مورد بحث قرار گرفته و عناصر شکل‌دهنده اندیشه سیاسی اهل سنت و اندیشه سیاسی آنان مطرح شده است. در نهایت به بررسی اندیشه‌های کلامی – سیاسی، فقهی – سیاسی، فلسفی – سیاسی، اجتماعی – سیاسی، عرفانی – سیاسی و ادبی – سیاسی اهل سنت، شیعه و نظام جمهوری اسلامی پرداخته شده است.

اندیشه‌های سیاسی در اسلام و ایران، هماره از مباحث جدی و اثرگذار در گستره اندیشه‌ورزی برای رسیدن به جامعه مطلوب و سامانه سیاسی کارآمد بوده است، جلوه این اندیشه‌ها در تکاپوی اندیشورانی از ایران و جهان اسلام خود را نشان داده است که از آموزه‌های وحیانی الهام گرفته و راهبردهای پویش جامعه به سوی عدالت و آزادی را ترسیم کرده‌اند. این اندیشه‌ها را می‌توان در حوزه‌های دانشی، مانند کلام سیاسی، فلسفه سیاسی، فقه سیاسی، ادبیات سیاسی، عرفان سیاسی و ژرف‌اندیشی‌های اجتماعی، هر یک در دو ساحت قدیم و جدید، رصد کرد.
تلاش شده است تا با توجه به اصول راهبردی دولت نبوی، آن اندیشه‌گری‌ها در نظام سیاسی شیعه و اهل سنت جستجو شود. بررسی تاملات سیاسی شاخه‌های مختلف معرفتی در تمدن اسلامی، جامع‌نگری، تبیین اصول اندیشه  سیاسی اسلام، برجسته‌سازی مرزهای آن در تمایز با مکاتب رقیب، توجه به وجوه  قدیم و جدید اندیشه‌ها و جداسازی آنها در دانش‌های گوناگون معرفتی از برخی وجوه نوآورانه کتاب است

کتاب اندیشه های سیاسی اسلام و ایران به همت مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، در ۴۰۰ صفحه و قطع وزیری به قیمت ۱۸هزار تومان روانه بازار فروش شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 57293
تاريخ ثبت خبر : 11 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:20
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)