| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


انتشار فصلنامه صدرا در بحبوحه تحول در علوم انسانی

فصلنامه صدرا در بحبوحه «تحول در علوم انسانی» سعی کرده است به‌ نحوی حرفه‌ای و با کمترین اشکالات، ضمن تکثیر و تعمیق ضرورت این تحول، با استفاده از قالب‌های مختلف رسانه‌ای و با درانداختن طرح‌هایی ملی و بین‌المللی و با مشارکت صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی موافق و مخالف، تحولات این جریان را رصد، صورت‌بندی، بازنمایی و حتی جهت‌دهی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شماره ۲۳ فصلنامه صدرا، حسین کلانتری عضو هیئت‌ علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران به مناسبت پنجمین سال انتشار این فصلنامه متنی را درباره آن به نگارش درآورده است.

یکی از تغییرات شگرف در منطق تولید علم در دوره جدید، اهمیت یافتن رسانه‌هایی است که به معرفی مرزهای دانش، تحولات جدید، صورت‌بندی آرا و نظریه‌ها، تشریح مناسبات درون و بیرون نهاد علم و اموری ازاین‌دست می‌پردازند؛ رسانه‌هایی که برخلاف صورت‌های کلاسیک و شناخته‌شده مجلاتِ دارای انواع رتبه‌های علمی یا حتی کتاب‌های انتشاریافته توسط انتشاراتی‌های معتبر علمی، عرضه آخرین دستاوردهای علمی یا زبانی تخصصی، تنها دغدغه‌شان نیست، بلکه سعی دارند با تکیه بر زبان و جایگاهی که از سویی به اصحاب علم نظاره دارد و ازسوی ‌دیگر به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان، و از منظر سوم به جامعه و نیازهای متحول آن، با بازآرایی میدان علم و صورت‌بندی آن، به «ترویج» و «جهت‌دهی» آن بپردازند.

براین ‌اساس این نوع رسانه‌ها علم را از پستوهای مهلکی که از ثمرات اجتناب‌ناپذیر دنیای پیچیده و تخصص‌زده جدید است، خارج می‌کنند و با وارد کردن آن به عرصه عمومی و پیوند زدنش با منطق عمل و اقتضائات جامعه، به آن حیات می‌بخشند.

صدرا در بحبوحه «تحول در علوم انسانی» سعی کرده است که در چنین جایگاهی بایستد و از چنین زبانی بهره گیرد و به‌نحوی حرفه‌ای و با کمترین اشکالات، ضمن تکثیر و تعمیق ضرورت این تحول، با استفاده از قالب‌های مختلف رسانه‌ای و با درانداختن طرح‌هایی ملی و بین‌المللی و با مشارکت صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی موافق و مخالف، تحولات این جریان را رصد، صورت‌بندی، بازنمایی و حتی جهت‌دهی کند.

امید می‌رود که این نشریه وزین با استفاده از نظریات طیف وسیع‌تری از صاحب‌نظران و استفاده از سایر ظرفیت‌های رسانه‌ای دیداری و شنیداری، بتواند در مسیر تحول در علوم انسانی، گام‌های بلندتری بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 76270
تاريخ ثبت خبر : 24 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)