| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی نشریه؛


انتشار شماره ۲۲ فصلنامه صدرا با واکاوی اندیشه‌های طاها عبدالرحمن

بیست و دومین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا ویژه تابستان با گفت‌و‌گوی ایرانی با فیلسوف فرانسوی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی و به سردبیری مسعود معینی‌پور منتشر شد.

این شماره از فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا شامل پرونده های زیر است:

مواجهه با تراث غرب در آثار و آراء لاتور؛ فیلسوف اجتماعی

سفر اخیر برونو لاتور به ایران و حضور در مجامع دانشگاهی و حوزوی بهانه ای شد تا اندیشه های این فیلسوف بلندآوازه فرانسوی، موضوع پرونده ویژه این شماره باشد. مروری بر سخنرانی ها، مناظره ها و میزگردهایی که با حضور مشترک او و اندیشمندان ایرانی برگزار شد، چشم انداز مواجهه ای جدی با نظریه پردازان ساحت غربی اندیشه را پیش روی مخاطب تصویر می کند که از میان این تصویر، می توان گفت و گوهای جدی تر و کاراتری را در برخورد با فیلسوفان و نظریه پردازان غربی، سامان داد و با مرور، بازسازی و تکوین میراث فلسفی خود به پرسش های جدید انسان معاصر پاسخ گفت.

طرحی نو در علوم اجتماعی اسلامی

نزدیک به دو دهه از اسلامی سازی علوم اجتماعی در ایران می گذرد. در این پرونده تلاش شده تا نخست افق مفهومی این مبحث را مورد کاوش قرار دهیم. در ادامه نیز پس از ترسیم راههای اسلامی سازی علوم اجتماعی، علم یا دانش اجتماعی را مسلمین به مثابه یکی از راه های دستیابی به علوم اجتماعی معرفی و رویکردهای مختلف آن طرح شده است.

کنش دینی و نوسازی عقل؛ بررسی آراء و افکار طاها عبدالرحمن

در این پرونده آراء وافکار طاها عبدالرحمن متفکر مراکشی مورد بررسی قرار می گیرد. عبدالرحمن به دنبال تاسیس مدرنیته ای برآمده از مبادی و ارزش های اخلاقی اسلامی است. وی مدرنیته غرب را صورت ناقصی از مدرنیته مطلوب می داند و باور دارد که ظرفیت های اسلامی قادرند صورت کامل تری از مدرنیته را محقق سازند. وی در این باره مدرنیته را نه یک تحقق غربی که سرمایه ای جهانی می داند؛ سرمایه ای که مبتنی بر نوآوری است و آنچه در غرب اتفاق افتاده یکی از انواع ممکن تحقق بخشی به این سرمایه انسانی است.

همچنین در بخش میراث مکتوب حکمت عملی، ترجمه و شرح باب ثانی از کتاب الحروف فارابی از درسگفتارهای حجت الاسلام پارسانیا آمده است.

در شماره جدید فصلنامه صدرا گزارشی از نشست هم اندیشی اساتید علوم انسانی اسلامی که تیرماه در مشهد مقدس برگزار شده بود، آمده است.

در این شماره از فصلنامه کتاب «فلسفه علم و علم دینی» نقد شده و کتاب های تازه منتشر شده از نویسندگان ایرانی و خارجی معرفی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 55625
تاريخ ثبت خبر : 9 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:55
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)