| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یک محقق بیان کرد:


امت واحده، ایده‌ای برای تشکیل جامعه با رنگ‌ها و نژادهای گوناگون

سید محمد حسینی گفت: یکی از مهمترین تعابیر در حوزه علوم اجتماعی، تعبیر امت است که توسط قرآن به کار گرفته شده و در حقیقت یک ایده پردازی است تا افراد مختلف را با رنگ ها و نژادهای گوناگون در خودش جای دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، برنامه «از عشق تا ایمان» رادیو گفت‌و‌گو با موضوع تشکیل امت واحده در قرآن کریم و غدیر و با حضور سید محمد حسینی، غدیر پژوه و دکترای مذهب کلامی به روی آنتن رفت.

دکتر سید محمد حسینی در آغاز با بیان اینکه همه مسلمانان روایت غدیر را در کتاب های خود دارند و هیچ کس آن را انکار نمی کند، گفت: البته برخی افراد در طول تاریخ بوده اند که سعی کرده اند این موضوع را به طور کلی منکر شوند که تلاش بیهوده ای بوده است. یکی از تئوریسین های وهابیت سعی کرده است کل داستان را به نحوی زیر سوال ببرد اما این موضوع ناکام مانده است.

وی افزود: البته برداشت های مسلمانان، در این زمینه متفاوت است. برخی از اهل سنت و شیعیان برداشت مشترکی دارند که بر این اساس، خلافت و ولایت بلافصل امیر المومنین بوده است اما برخی دیگر از اهالی سنت، برداشت متفاوتی از کلام رسول الله (ص)دارند و آن را به عنوان دوستی پیامبر با حضرت علی می دانند.

این غدیر پژوه با اشاره به حدیث غدیر، اظهار کرد: حدیث این روز با تعابیر مختلفی آمده است اما محتوای همه آن ها نزدیک به یکدیگر است. حدیث غدیر در قالب یک خطبه است و اصل در حقیقت کل این خطبه است که شیعه و اهل سنت آن را نقل کرده اند.

این دکترای مذهب کلامی به تشکیل امت واحده اشاره کرد و عنوان داشت: بر اساس نظریه پردازی هایی که صورت گرفته است، یکی از مهمترین تعابیر در حوزه علوم اجتماعی تعبیر امت است که توسط قرآن به کار گرفته شده است و در حقیقت یک ایده پردازی است تا افراد مختلف را با رنگ ها و نژاد های گوناگون در خودش جای دهد.

وی ادامه داد: امت واحده باید تعریف و هدف نهایی و همچنین چارچوبی جهت شناخت داشته باشد. جدا از معنای امت، امروز در دوره ای قرار گرفته ایم که در بستر تمدن نوین اسلامی هستیم و باید ببینیم راه و روش رسیدن به این امت چگونه است و پس از آن چگونه آن را تقویت کنیم که برای رسیدن به این اهداف باید به کتاب خدا و اهل بیت(ع) عصمت و طهارت مراجعه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 74916
تاريخ ثبت خبر : 4 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:54
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)