| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رفیعی آتانی در گفتگو با طلیعه:


اقتصاد مقاومتی قربانی مبارزات سیاسی نشود

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه همکاری دولت و مجلس برای تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه کافی نبوده است، گفت: باید تشریک مساعی نظری و عملی در جامعه باید شکل بگیرد بدون اینکه این موضوع در فضای مبارزات سیاسی قربانی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر عطاء الله رفیعی آتانی استاد دانشگاه علم و صنعت و معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: ماهیت این اقتصاد در پایداری، پویایی و ماندگاری نهفته است . این پایداری هم در مقابل لرزشهای داخلی و هم در مقابل تنشهای خارجی قرار می گیرد.

 

 

وی ادامه داد:  اقتصادی که در درون خود دچار فروپاشی شود یا در تعامل با کشورهای دیگر دچار تنش گردد، آسیب می بیند درحالی که اقتصاد مقاومتی جامعه را در مقابل تنش های داخلی و خارجی پایدار می کند و باعث ایستادگی جامعه می شود.

 

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مولفه هایی که اقتصاد مقاومتی برای پایداری در برابر مشکلات اقتصادی داخلی و خارجی برای جامعه برمی شمرد، کفایت می کند، افزود: اگر اقتصاد دانش پایه و مبتنی بر علم دارای خلاقیت باشد، بیشتر از اقتصاد دیگر کشورها به ظرفیتهای داخلی وابسته می شود. در نتیجه اقتصاد تبدیل به چشمه جوشانی می شود که از درون خودش می جوشد.

 

 

رفیعی آتانی افزود: به عنوان مثال انرژی هسته ای دانش پایه محسوب می شود و در صورت از بین رفتن محصولات تولیدی آن در کشور،  بازهم اساس این رشته علمی که دانشمندان آن هستند، وجود دارند که می توانند مجددا تولید محصول داشته باشند؛ بنابراین دانش پایه، اقتصاد را مقاومتی می کند.

 

مردم سالاری اقتصادی از عناصر اقتصاد مقاومتی

 

وی مردم سالاری اقتصادی را یکی از عناصر اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اگر همه مردم در اقتصاد فعالیت داشته باشند بطوری که هم در فرآیند تولید مشارکت کنند و هم در بهره برداری از نتایج و رویدادهای اقتصادی حضور داشته باشند، اقتصاد را به ظرفیت های داخلی مرتبط کرده و همه آحاد جامعه انگیزه حمایت از اقتصاد را پیدا می کنند. بنابراین مردمی شدن اقتصاد که تفاوت با خصوصی شدن آن دارد برای هر فرد دارای اهمیت می شود و اگر در اقتصاد همه افراد اعم از غنی و فقیر مهم تلقی شوند، یعنی همه کشور از اقتصاد پشتیبانی می کنند.

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت به عناصر فرهنگی در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: اگر اقتصاد بر پایه فرهنگ مقاومتی و دینی شکل بگیرد و اگر مردم سالاری اقتصادی و دانش پایه اقتصادی بر شانه های فرهنگ مقاومتی قرار بگیرد، دارای ماندگاری بیشتری شده و از ظرفیت های مهم در کشور حمایت می کند.

 

وابستگی اقتصادی دولتها  به کشور از مولفه های اقتصاد مقاومتی

 

وی با اشاره به دیگر مولفه اقتصاد مقاومتی گفت: حرکت در عرصه هایی از اقتصاد که وابستگی جهانی را به کشور ما افزایش و وابستگی ما به جهان را کاهش می دهد از دیگر عناصر اقتصاد مقاومتی محسوب می شود. بطوری که با فعالیت های اقتصادی ما، کشورهای دیگر در این زمینه به کشورمان وابسته شده و یا تنوع کالاهای صادراتی باعث وابستگی بیشتر دیگر کشورها به ما می شود، در این صورت اقتصاد کشور دیگر آسیب پذیر نخواهد بود.

 

 

رفیعی آتانی اضافه کرد: در اقتصاد مقاومتی وابستگی دیگر کشورها به کشور ما منهای وابستگی ما به دیگر کشورها افزایش پیدا می کند. ضمن اینکه در دنیای امروز تمام کشورها به یکدیگر وابسته هستند اما هر اندازه این وابستگی کمتر باشد می توانیم ادعا کنیم اقتصاد ما در برابر تنش های خارجی مقاومت بیشتری خواهد داشت.

 

 

این استاد دانشگاه به نقش سیاست مقاومتی هم اشاره کرد و گفت: سیاست مقاومتی باید به ظرفیت های داخلی اعتماد داشته باشد تا مردم سالاری اقتصادی به مردم سالاری سیاسی و منجر به شکل گیری نهادسازی اقتصادی هم  گردد در حالیکه یکی از مشکلات امروز جامعه ما عدم قرارگیری نهادهای اقتصادی مناسب در کشور است به عنوان مثال بازار سرمایه و کار مناسب در جامه وجود ندارد.

 

 

وی افزود: ما باید پذیرای این نکته باشیم که در مواجه با دشمنانی زندگی می کنیم که خواستار عدم استقلال ما در زمینه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی هستند. پس ضمن ایجاد تعامل مناسب با دیگر کشورها ، باید بازی های سیاسی در صحنه های بین المللی در مواجه با دیگر کشورها داشته باشیم. به همین دلیل ایجاد اتحادیه کشورهای جبهه مقاومت جهانی در برابر کشورهای مهاجم ضرورت دارد و ایجاد بازار مشترک بین کشورهای اسلامی و دولت هایی که نیازمند مقاومت اقتصادی هستند لازم است تا به صنعت تولید کشورهای هم جبهه کمک شود. چنین بازاری به لحاظ درونی تبدیل به قدرتی در مقابل کشورهایی که اقتصادها را دچار آسیب می کنند، می شود.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان اقصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، در جامعه تحقق پیدا کرده است؟ گفت: من تحلیل جامع علمی از تحقق آن در جامعه ندارم اما با توجه به همکاری دولت و مجلس در این زمینه ، قدم های کافی در این زمینه برداشته نشده است البته ما شاهد تلاش های دولت در اقتصاد هستیم اما معتقدم تشریک مساعی نظری و عملی در جامعه باید شکل بگیرد بدون اینکه این موضوع در فضای مبارزات سیاسی قربانی شود.

 

 

تحقق اقتصاد مقاومتی عزم ملی را می طلبد

 

رفیعی آتانی خاطر نشان کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی عزم ملی را می طلبد و با توجه به پیگیری که رهبر انقلاب نسبت به این موضوع دارند، مسئله ای ملی محسوب می شود و نباید در اختلافات سیاسی گم شود. برای این موضوع باید تشریک مساعی ملی شکل بگیرد و بدانیم اگر توسعه در اقتصاد کشور رویکرد محسوب نمی شود، مقاوم سازی اقتصادی لازمه پیشرفت کشور خواهد بود و این مبنایی برای پویایی اقتصاد کشور می شود.

 

 

این استاد دانشگاه به نقش مردم جامعه در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: همه افراد می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند به عنوان مثال رسانه ها بازتولید فرهنگ مقاومتی که از اقتصاد مقاومتی نشات می گیرد را ترویج کنند تا جریان سازی فکری فرهنگی منجر به شکل گیری آن شود. در زندگی های فردی هم کمک به شکل گیری اقتصاد دانش پایه صورت گیرد مثلا فعالان اقتصادی و نخبگان، دانش های خود را به ثروت تبدیل کنند و شرکت های دانش بنیان را طراحی و تاسیس کنند.

 

 

وی اضافه کرد: باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی به مردم سالاری اقتصادی کمک کنیم تا اقتصاد در همه جای کشور ترویج پیدا کند در حالیکه امروز بسیاری از مناطق کشور از لحاظ اقتصادی فعال نیست . به عنوان مثال بنادر یکی از مراکز مهم اقتصادی هستند اما در کشور ما از بنادر به طور جدی بهره برداری نشده و سواحل کشور ما از محروم ترین مناطق کشور محسوب می شوند.

 

 

رفیعی آتانی با بیان اینکه مصرف کالای خارجی اقتصاد کشور را وابسته تر می کند، گفت: مصرف کالای خارجی به معنای معطل نگه داشتن سرمایه داخلی و بیکاری کارگر داخلی است. البته این به معنای عدم استفاده از کالای خارجی نیست بلکه باید مبنا، کاهش وابستگی اقتصاد کشور به خارج باشد. فعالان اقتصادی باید به دنبال تشکیل اتحادیه جهانی در مقابل دشمنان مشترک باشند .

 

 

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند اقتصاد مقاومتی را در کشورهای همجوار و مسلمان ترویج کند، گفت: برای این کار ابتدا باید تئوری نظریه اقتصاد مقاومتی تبیین و الگوی عملی ارائه شود زیرا اگر این نظریه نتواند به ابهامات پاسخ دهد دیگر کشورها نمی توانند از ما الگوبرداری کنند.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 17736
تاريخ ثبت خبر : 30 بهمن 1394
ساعت بارگزاری خبر : 11:11
برچسب‌ها:

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)