| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسین میرزایی خبر داد:


ارسال بیش از ۴ هزار اثر به دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی

رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را 4183 اثر اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نشست خبری آیین اختتامیه «نهمین جشنواره بین المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی» با حضور حسین میرزایی رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی صبح امروز ۱۹  دی ماه در محل دائمی دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی برگزار شد.

میرزایی در این نشست با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره گفت: در مجموع در دو بخش داخلی و بین المللی جشنواره ۴۱۸۳ اثر دریافت شد که از این تعداد ۴۹۹ اثر در بخش بین الملل و سایر آثار در بخش داخلی بوده است. بخش بین الملل هم ۱۲ درصد کل آثار جشنواره را پوشش می داد که این میزان بالاترین آمار در ادوار گذشته جشنواره بوده است.

وی افزود: در بخش داخلی گروه های فلسفه و کلام و فقه و اصول بیشترین میزان شرکت کننده را داشت. از نظر سنی بیشترین مشارکت بخش جوان در گروه زبان و ادبیات فارسی بوده و به همین دلیل در این حوزه مشارکت جدی وجود داشته است. همچنین گروه مطالعات هنر و زیبایی شناسی جزو گروه های پرمخاطب بود.

میرزایی اضافه کرد: از میان تعداد آثار رسیده، ۲۷۹۲ اثر در بخش بزرگسال و ۱۳۹۱ اثر در بخش جوان بودند. مشارکت افراد بالای سن ۳۵ سال، دو سوم و یک سوم از مشارکت کنندگان هم در حوزه جوانان بودند. ۷۴ درصد از شرکت کنندگان اثر مرد و ۲۶ درصد از بانوان بودند.

وی تصریح کرد: تعداد برگزیدگان داخلی جشنواره در بخش بزرگسال و جوان تقریبا یکسان بودند. از میان ۲۷ اثر برگزیده داخلی، ۱۱۰ اثر متعلق به بانوان است و حدود ۳۷ درصد از آثار برگزیدگان در بخش داخلی را بانوان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به تقدیر از محققان بین المللی در جشنواره فارابی ادامه داد: امسال از شش محقق بین المللی از کشورهای آلمان، ایرلند، افغانستان، عراق، لبنان و بوسنی و هرزگوین تقدیر می شود. همچنین در بخش داخلی و در بخش بزرگسال از ۱۳ اثر تقدیر می شود. دربخش جوان نیز از ۱۴ اثر تقدیر به عمل می آید.

دبیر جشنواره فارابی بیان کرد: ۶ اثر در بخش بزرگسال و جوان حائز رتبه اول، ۴ اثر در رتبه دوم و ۷ اثر حائز رتبه سوم شده اند.

میرزایی با اشاره به برگزاری بخش ویژه در جشنواره گفت: ما در این دوره از انجمن های علمی برتر، محققان و پژوهشگران و اساتید برتر، فصلنامه های علمی پژوهشی برتر و … در حوزه علوم انسانی تقدیر می کنیم. در مجموع از ۴۱ اثر برگزیده در اختتامیه جشنواره که یکشنبه ۲۴  دی ماه برگزار می شود، تقدیر به عمل می آید.

وی در ادامه گفت: در بعضی از ادوار گذشته جشنواره آثار برگزیده زیادی انتخاب می شد اما امسال با مجموع گروه های دوازده گانه، از ۴۱ اثر تقدیر می شود. این افراد با تاکید بر نخبگی و دقت در کمیته های علمی انتخاب شده اند و در این مسیر از ۶۵۰ داور در جشنواره بهره مند شدیم.

میرزایی با بیان اینکه در گذشته جشنواره فارابی از جنس مشارکت محققان بود، گفت: در دوره قبل برگزاری جشنواره بخش حقیقی و حقوقی را از یکدیگر تفکیک کردیم و با ناشران و مراکز مختلف مکاتبه کردیم تا آثار واجد شرایط را به ما معرفی کنند. در سال جاری ۵۲ درصد از آثار ثبت شده در جشنواره با مشارکت حقیقی افراد و ۴۸ درصد از آثار کسانی است که توسط موسسات حقوقی و مراکز پژوهشی ثبت شدند.

وی ادامه داد: گروه های علمی دانشگاه ها مشارکت زیادی در جشنواره داشتند و مکاتباتی با مدیران گروه ها انجام گرفت و بسیاری از آثار مستقیما توسط گروه های علمی ارسال شدند.

میرزایی اظهار کرد: ما تاکیدات ویژه ای را به گروه های علمی بیان کردیم: اول اینکه انجمن های علمی موجود در کمیته علمی حتما عضو کمیته باشند. دوم یکی از بانوان دانشیار عضو کمیته علمی باشد و سوم اینکه در همه کمیته ها در دیگر شهرها به جز تهران عضو رسمی داشته باشیم زیرا حوزه های علمی و اساتید در همه شهرها حضور دارند.

وی تصریح کرد: امکان دیجیتال کردن کتاب در دو سال اخیر توسط جشنواره وجود نداشت اما به جز کتاب همه بخش های دیگر جشنواره به صورت دیجیتال درآمدند و در سامانه جشنواره به صورت فایل پی دی اف قرار گرفتند. ما درصدد هستیم کتاب ها را هم به صورت دیجیتال دریافت کنیم.

وی در ادامه سخنانش گفت: از میان ۴۱۸۳ اثر، یک درصد از کل آثار در مراسم اختتامیه تقدیر می شوند که این میزان، آمار خوبی است و این آثار برگزیده با دقت علمی بررسی شده اند.

میرزایی با اشاره به نوع آثار رسیده به جشنواره گفت: از میان آثار دریافت شده ۵۸ درصد کتاب، ۱۲ درصد گزارش اختتام یافته طرح پژوهش، ۱۲ درصد رساله دکتری و ۱۸ درصد پایان نامه کارشناسی ارشد هستند.

وی در پایان با اشاره به برگزاری بخش جانبی در جشنواره فارابی گفت: ما صاحبنظران و اساتید فاخری داریم وبرای پاسداشت و نکوداشت علم و عالم در بخش جنبی جشنواره در طول سال تقدیر از این افراد را انجام می دهیم و آذرماه امسال هم از محمدمنصور فلامکی از اساتید حوزه هنر و معماری تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر : 59608
تاريخ ثبت خبر : 19 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:30
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)