| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛


«ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن کریم» به چاپ رسید

کتاب «ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن کریم» نوزدهمین کتاب گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که به قلم سیدحسین شرف الدین به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این کتاب بخشی از یک تحقیق گسترده در حوزه اندیشه‌های اجتماعی قرآن کریم است که به صورتی مجزا، تدوین و تالیف یافته است. ارزش‌ها همان‌گونه که در مباحث مطرح شده در بخش نخست به تفضیل بیان شده مهم‌ترین، کانونی‌ترین و زنده‌ترین بخش یک فرهنگ محسوب می‌شوند و از این رو، شناخت یک فرهنگ بدون شناخت تحلیل نظام ارزشی و عناصر و اجزای آن، ارتباطات متنوع میان عناصر این نظام، پیوستگی این نظام با نظام باورها، هنجارها، شخصیت و رفتارها غیرممکن خواهد بود.

 بررسی اجمالی معارف اسلامی نیز نمایانگر جایگاه برتر و موقعیت محوری (ارزش‌ها) در فرهنگ دینی است. اگر معارف دین را طبق تقسیم‌بندی معروف مرکب از یه بخش به هم پیوسته و درهم‌تنیده (باورهـا،احـکام و اخلاق) بدانیم، ارزش‌هـا در تاروپـود این اجـزا به گـونه‌ای انفکـاک‌ناپـذیـردر هم آمیخته شده، بحث از ارزش‌ها پای هر سه بخش را به میان می‌کشد.

محور این مطالعه، قرآن کریم و بخش گوهری و اساسی فرهنگ اسلامی انعکاس یافته در این متن آسمانی و مقـدس است؛ از این رو ارزش‌هـای اجتماعی مورد بحث نیز ارزش‌هایی است که قرآن کریم به طور مستقیمو غیر مستقیم و در قالب عبارات و بیانات مختلف، از آن سخـن گفتـه است.

کتاب «ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن کریم» در پنـج فصـل تحت این عناوین تهیه و تنظیم شده است: فصل اول:ارزش‌هـای اجتمـاعی از دیـدگاه علوم اجتماعی، فصل دوم:مواضـع کـلی قرآن کریـم در حوزه ارزش‌ها، فصل سوم:مفاهیم عام ناظر به ارزش‌های اجتماعی، فصل چهارم:مفـاهیـم خـاص ناظـر بـه ارزش‌هـای اجتمـاعی و فصل پنجم:ارزش‌های اجتماعی ناظر به حـوزه‌هـای مختـلف رفتــاری.

کتاب «ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن کریم» اثر سیدحسین شرف الدین، با قیمت ۴۰۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه گردیده است.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

کد خبر : 44700
تاريخ ثبت خبر : 28 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:43
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)