| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یک استاد حوزه و دانشگاه:


اختلاف نظرها درباره علوم انسانی، به معنای گارد گرفتن نیست

حجت الاسلام سقای بی ریا با بیان اینکه هرگز نسبت به دیدگاه ها و یافته های علوم انسانی گارد نمی گیریم، گفت: اسلامی سازی علوم انسانی به این معنا نیست که متخصصان رشته های دیگر از مسندهای مدیریتی کنار بروند.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام «محمدناصر سقای بی ریا»، با بیان اینکه اکنون علوم انسانی در جامعه ما به مرحله کاربرد رسیده است، اظهار کرد: اینگونه نیست که این علوم هیچ کاربردی نداشته باشند و صرفا در سطح مباحث درسی مطرح شوند، بلکه شاهدیم که در بسیاری از حوزه ها از جمله روانشناسی فعالیت های متعددی صورت گرفته که نشان از حضور این علوم در بطن جامعه دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از خلاءهایی که با آن مواجهیم تبیین دیدگاه های اسلام در قالب علوم انسانی اسلامی است، افزود: هرچند که اکنون محققان تلاش می کنند که این خلاء را پر کنند اما با این وجود، نیازمند تقویت این مسیر در حوزه و دانشگاه هستیم.

وی اضافه کرد: هر کسی بخواهد در حوزه علوم انسانی نظریه پردازی کرده و تحقیقات انجام دهد، باید قبلا در مورد ماهیت انسان اظهار نظر کند چراکه دیدگاه یک پژوهشگر در مورد ماهیت انسان، روی جهان بینی او تاثیر بسزایی دارد و بر اساس آن مبانی انسان شناختی و به طور  عام تر مبانی جهان بینی، می توانند نظریه پردازی داشته باشند.

سقای بی ریا تاکید کرد: باید بر اساس دیدگاه اسلام در عرصه علوم انسانی کار کنیم کما اینکه همه دنیا بر اساس نگاه مکتبی خود در این باره عمل می کنند، چه آنهایی که مسیحی هستند و چه آنان که یهودی اند، به طوری که روان شناسی مسیحی و روان شناسی یهودی داریم. یعنی هرکدام بر اساس دین خود عقایدشان را مطرح کرده اند اما سوال آن است که چرا آنها به دین بازگشت می کنند؟ علت آن فطرت انسانی است که به خداوند گرایش دارد.

دبیر علمی سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی ادامه داد: در این راستا ما مسلمانان نیز نسبت به انسان بر اساس اعتقاد خود دیدگاه خاصی داریم، شاید به همین دلیل بود که امام راحل می فرمود در علوم انسانی به خصوص حوزه های علمیه باید اظهار نظر کنند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود در تشریح نگرش علوم انسانی اسلامی به سایر مکاتب گفت: ما هرگز نسبت به دیدگاه ها و یافته های علوم انسانی گارد نمی گیریم، بلکه می گوییم باید آنها را بررسی و استفاده کنیم و تنها جایی به تضاد می رسیم که آن مکاتب و دیدگاه ها در مورد معرفت انسان به خطا رفته اند و دیدگاه هایی را مطرح کردند که از نظر ما معتبر نیستند و البته علم همین است که دانشمندان در رشته های مختلف از جمله علوم انسانی، مباحث خود را مطرح کرده و نظریات را به صورت مبنایی بیان کنند و در این میان اگر اختلاف نظری هم وجود دارد، طبیعی است و هرگز به معنای گارد گرفتن تلقی نشده است.

این پژوهشگر در مورد بهره مندی از تخصص فارغ التحصیلان علوم انسانی در مسندهای مدیریتی جامعه،بیان کرد:  در همه جوامع برای کسانی که از رشته های علوم انسانی فارغ التحصیل شدند جایگاه ویژه ای قایل اند چراکه معتقدند اساس و شاکله جامعه بر اساس دیدگاه و نظریات آنان شکل می گیرد. ما نیز باید نسبت به این مهم مبادرت بیشتری داشته باشیم. برای مثال در حوزه علوم تربیتی از نسخه های اسلام در حوزه تعلیم و تربیت بهره مند شویم و این مهم در قالب آرمان های تربیتی ما در مدارس و دانشگاه ها متبلور شود.

سقای بی ریا ادامه داد: من هیچ فرقی میان متخصصان رشته های علوم انسانی اسلامی و دیگر متخصصان نمی بینم، این گونه نیست که حرکت اسلامی سازی علوم انسانی به این معنا باشد که متخصصان رشته های دیگر در مسندهای مدیریتی کنار بروند و هیچ کسی حق نفس کشیدن هم نداشته باشد. چنین نیست، کاری که ما در عرصه علوم انسانی انجام می دهیم در راستای خدمت به جامعه و اسلام و مسلمان است.

وی با بیان اینکه رفتن به سمت علوم انسانی اسلامی یک ضرورت به حساب می آید و از اول انقلاب هم این مساله مطرح بوده است، خاطرنشان کرد: اکنون نیز رشد قابل توجهی در این علوم شاهدیم، پژوهش های متعددی انجام و صدها نفر تربیت شده اند و این تاثیر بسزایی در جامعه داشته است، با این وجود باید تلاش کنیم این سیر تقویت شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 78974
تاريخ ثبت خبر : 16 دی 1397
ساعت بارگزاری خبر : 08:59
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)