| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتابی پیرامون مطالعات اسلامی تطبیقی؛


ابن عربی و غرب معاصر

نوشته ی ایزابل جفری استریت Isobel Jeffery-Street ترجمۀ معصومه نقدبیشی

به گزارش طلیعه؛آموزه­ های فیلسوف عارف آندلسی قرن دوازدهم میلادی، محی­الدین ابن­ عربی (د۶۳۸ ق)، که در سراسر جهان اسلام از اسپانیا تا چین و اندونزی رسیده، الهام­ بخش طیف گوناگونی از اشکال فکری، خلّاق و هنری در سراسر این نواحی است. ایده­ های وی بر یک واقعیت معنوی مشترک و وحدت مابعدالطبیعی نهفته­ ی ادیان و تنوع فرهنگی متمرکز است، و آنها به طور گسترده­ای متعاقب مرگ او در ۱۲۴۰ میلادی/۶۳۸ هجری تاثیرگذار شد. در قرن گذشته، همین نمودهای معنوی جهان­شمول اندیشه­ی او به طور فزاینده­ای الهام­بخش اندیشمندان غربی، هنرمندان، متفکران خلّاق و دیگر اشخاص علاقمند از یک گستره­ی (وسیع) از دیدگاههای دینی و فرهنگی بوده است  .

 

این کار به تشریح یکی از جنبه­ های کلیدی نفوذ او از طریق مطالعه­ی یک گروه منتخب از افرادی که در ترویج آراء او در دنیای انگلیسی زبان در سی سال گذشته توسط فعالیتهای آموزشی   Beshara Trust و به شکل آکادمیک­تر؛ “انجمن محی­الدین ابن­عربی” فعال شده اند، می­پردازد. (این اثر) از طریق مصاحبه­ها، گفتگوها، مشاهده­ی شرکت کنندگان و مطالعه­ی اسناد منتشره و غیر منتشره، مطالعه­ی بررسی اینکه چگونه “مدرسه بشارت” تعالیم ابن عربی را در کمک به طیف گسترده­ای از دانشجویان از سراسر جهان در جهت توسعه ی معنوی شخصی مورد استفاده می دهد، می پردازد. این کتاب همچنین نشان می­دهد چگونه “انجمن محی­ الدین عربی” به صورت یک سازمان بین­المللی با تاثیری فزاینده نه فقط در کشورهای انگلیسی زبان، بلکه به طور فزاینده در دنیای اسلام از بوسنی تا اندونزی رشد یافته است. دقیقا موازی با تأثیرات تاریخی قبلی آن­ها، آثار ابن عربی تاثیر سریع رو به رشد جهانی در عصر حاضر در حوزه های مختلف بسیاری داشته­اند. تمسک به آموزه­های قدرتمند بین مذهبی و میان فرهنگی (ابن عربی) سهم مثبت حیاتی برای رشد گفتگو بین اعتقادات پیروان ادیان گوناگون جهان فراهم می نماید  .

ایزابل جفری استریت درجه­ی کارشناسی افتخاری در رشته­ی مطالعات کلامی و دکترای خود را در رشته­ی مطالعات اسلامی از دانشگاه اکستر   University of Exeter اخذ نموده است. او استاد راهنمای درس مطالعات اسلامی در دانشگاههای آموزش از راه دور بوده و نیز به عنوان هماهنگ کننده­ی گروه بین مذاهب دانشگاه اکستر مشغول فعالیت می باشد. وی علاقه­ی ویژه­ای به تجربه ی دینی مرتبط با تکثرگرایی دینی به مثابه ی وجه مشارکتی در گفتگوی بین مذاهب دارد. او به زودی مبادرت به تحقیق درباره­ی مطالعه در یک جنبه از الحاد(شرک) معاصر می­نماید  .

این کتاب در ۲۵۶ صفحه و قطع شومیز توسط انتشارات اکوئینوکس در اول ژانویه ۲۰۱۲ به زبان انگلیسی منتشر شده است  .

 

  • شابک-۱۰: ۱۸۴۵۵۳۶۷۰۳
  • شابک-۱۳: ۹۷۸-۱۸۴۵۵۳۶۷۰۱

 

ترجمه شده از سایت آمازون

کد خبر : 625
تاريخ ثبت خبر : 11 شهریور 1393
ساعت بارگزاری خبر : 10:24

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)