| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدامین‌الله دادگر عنوان کرد:


آیه «نفی سبیل»؛ استناد قرآنی حمایت از کالای ایرانی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: آیه ۱۴۱ سوره نساء در قرآن کریم که با عنوان آیه‎ عنوان «نفی سبیل» شناخته می‌شود، مستندی برای حمایت از کالای ایرانی است. خداوند متعال در این آیه اشاره کرده است که راضی نیست کفار بر مسلمانان تسلط پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در ابتدای سال جاری «حمایت از کالای ایرانی» را به عنوان شعار سال برگزیدند تا خطوط کلی و خط مشی‌های لازم برای مسئولان اقتصادی کشور ترسیم شود. قطعا تأکید رهبر انقلاب بر مسائل اقتصادی نشان دهنده اهمیت این موضوع در راستای ترمیم وضعیت اقتصادی کشور است اما متأسفانه به دلایل مختلفی در پایان سال نتایج چندان مثبتی در زمینه تحقق شعار سال حاصل نمیشود. در زمینه اهمیت حمایت از کالای ایرانی هم باید گفت که امروزه واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری خارجی و قاچاق کالا به معضلاتی جدی برای اقتصاد کشور تبدیل شده که طبیعتا راهکار مبارزه با این پدیده، حمایت از کالای ایرانی، البته به شرط بهبود کیفیت آن است. از سوی دیگر، این فرهنگ در میان مردم رواج بسیاری پیدا کرده که خرید کالای خارجی مناسب‌تر از کالای ایرانی است و در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند؛ موضوعی که نیازمند فرهنگ‌سازی صحیح در راستای روی آوردن مردم به مصرف کالای با کیفیت داخلی است.

برای بررسی بیشتر دلایل نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین اهمیت حمایت از کالای ایرانی و لوازم این امر، با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدامین‌الله دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، به گفت‌وگو نشستیم که متن این مصاحبه در ادامه می‌آید:

ابتدا درباره نقش حمایت از کالای ایرانی در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور و کاهش وابستگی اقتصادی به بیگانگان توضیح بفرمائید. به نظر شما حمایت از کالای ایرانی چه اهمیتی دارد که مقام معظم رهبری، یک سال را با این عنوان نامگذاری کرده‌اند؟

ابتدا باید عرض کنم که نامگذاری سال‌ها، یک مواجهه و جهت‌گیری هوشمندانه، متناسب با اقتضائات، اولویت‌های کشور، نیازهای مردم و مسائل مهم انقلاب و آینده کشور است. این تحلیل بنده از دلایل نامگذاری سال‌هاست. نکته مهم دیگر این است که نباید با این نامگذاری‌ها برخورد شعاری کرد بلکه اینها سرفصل‌ها و به تعبیر دقیق‌تر راهبردهای دارای اولویتی است که در آن سال، به لحاظ جمیع شرایط اولویت پیدا کرده است و این بدین معنی نیست که در سال‌های دیگر به این مسائل نیاز نداریم و فقط باید در آن سال به تحقق این شعار بپردازیم.

این نامگذاری‌ها تأکیداتی دارای اولویت است که از سوی رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد و طبیعتا در سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات و برنامه‌های عملیاتی در تمام قوا، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

برای تحقق این شعار چه باید کرد؟

ممکن است برخی دستگاه‌ها، ذیل این شعار، کارهای فرهنگی، تبلیغی و ترویجی و کارهای اقناعی خوبی انجام دهند؛ به عنوان مثال امسال که با عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، کارهای تبلیغی برای آن انجام دهند. برخی دستگاه‌ها و بلکه عمده آنها می‌توانند برای خرید کالاها و فناوری‌هایی که احتیاج دارند، در صورت وجود مشابه داخلی، به طور قطعی بر روی این کالای مشابه داخلی تأکید کنند و این بستگی به نگاه مسئولان کشور در قوا، وزارتخانهها و دستگاهها دارد.

اگر همه این مسئولان اراده کنند و خرید کالای مشابه ایرانی را در اولویت قرار دهند، به تبعات و آثار مثبت آن پی خواهند برد. اکنون از لحاظ کسب و کار با وضعیت عجیبی مواجه هستیم و بسیاری از جوانان ما که تحصیلات عالی از دانشگاه‌ها هم دارند از بیکاری رنج می‌برند و لازم است برای آن چاره‌اندیشی صورت گیرد.

متأسفانه آموزش‌های ما مهارت محور نبوده که جوانان ما بعد از تحصیل بتوانند کاری برای خودشان دست و پا کنند و به استقلال برسند. بنابراین در وضعیت موجود چاره‌ای غیر از حمایت از کالای ایرانی نداریم و لازم است کسب و کار و اشتغال جوانان را از این طریق رقم بزنیم. هر کس هم نقد و چالش فکری با نظام دارد اما دارای عرق ایرانی است باید این مسئله را در اولویت قرار دهد. حتی اگر کسی عادت به خرید کالای خارجی داشته است باید در سال جدید، بنا را بر این بگذارد که آیا مشابه آن کالای خارجی، در ایران تولید شده یا نشده است.

حتی میتوانیم بسیاری از تولیدکنندگان در عرصه‌های مختلف کسب و کار را صدا بزنیم و از آنان بخواهیم کیفیت کالاهای تولیدی و مورد نیاز مردم را افزایش دهند؛ مثلا کیفیت این عمامه که هم دارای پارچه ایرانی و هم پارچه خارجی است و در حال حاضر، پارچه خارجی آن بسیار سبک‌تر است و طبیعتا یک طلبه هم مایل است عمامه‌ای بر سر بگذارد که سبک‌تر باشد را بهبود ببخشند.

اتفاقا سؤال بعدی در مورد اهمیت کیفیت کالای ایرانی است. در شرایط کنونی دلیل اصلی بسیاری از مردم برای مصرف کالای خارجی، کیفیت پائین این محصولات است. شما لوازم بهبود کیفیت کالای ایرانی را چه می‌دانید؟

این موضوع لازمه اصلی حمایت کالای ایرانی است. باید تولیدکنندگان را دعوت کرد و از آنان خواست در جهت بهبود کیفیت تلاش کنند و مثلا به آنان اعلام کنیم که چرا مردم کالای خارجی را خریداری کردهاند و البته باید از آنان حمایت هم کرد. اگر این کیفیت حاصل شود، کسانی‌که عرق ایرانی دارند قطعا کالای ایرانی خریداری می‌کنند؛ وقتی تولیدکنندگان فنون ارتقای کیفی را یاد بگیرند، افراد هم به سراغ خرید کالاهای تولیدی آنان خواهند رفت.

خود ما در دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگوهایی که با مدیریت دانشگاه و سایر مسئولان داشتیم، از آنان خواهش کردیم که دانشگاه به شعب خود در سراسر کشور بخشنامه کرده و واحدهای دانشگاهی را از خرید کالای خارجی که مشابه آن وجود دارد منع کنند. خوشبختانه مدیریت دانشگاه این اهتمام را داشت و بخشنامه فرستاد. البته به نظر بنده باید تضمین‌های آن هم وجود داشته باشد؛ چراکه برخی مدیران در استان‌ها، این بخشنامه‌ها را دور می‌زنند که در این زمینه هم می‌توانند اسناد مالی آنها را نپذیرند.

مگر خون آنها از مسئولان سایر استان‌ها رنگین‌تر است. وقتی این اراده در برخی استان‌ها وجود دارد، بقیه هم باید همین کار را انجام دهند. از سوی دیگر در وزارتخانه‌ها هم باید حمایت از کالای ایرانی به صورت جدی پیگیری شود. حساسیت مجلس هم باید افزایش پیدا کند؛ چراکه نقش مهمی در نظارت بر دستگاه‌ها و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه شعار سال، رونق کسب و کار و بهبود وضعیت اشتغال دارد.

حمایت از کالای ایرانی، ناچارا کیفیت را هم افزایش می‌دهد و رقابت هم قطعا توسعه پیدا می‌کند و این حرکت بسیار خوبی است؛ چراکه در بازار داخل، این رقابت است که باعث افزایش کیفیت می‌شود. در صحنه بین‌المللی هم باید از اقتصاد تک محصولی و نفتی خارج شده و در تولیدات دیگر سرمایهگذاری کنیم تا توسعه صادرات هم رخ دهد. در چنین شرایطی اعتماد به نفس در کشور افزایش پیدا خواهد کرد و انگیزه‌ها بالا خواهد رفت.

قطعا حمایت از کالای ایرانی، کمک به اقتصاد مسلمانان و جامعه اسلامی هم هست. چه استناداتی در آیات و روایات برای توجه مسلمانان به تولید داخلی و کمک به قدرتمند شدن مسلمانان از بُعد اقتصادی وجود دارد؟

خداوند متعال در آیه ۱۴۱ سوره نساء فرموده است: « وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا؛ و خداوند هرگز بر [زیان] مؤمنان براى کافران راه [تسلطى] قرار نداده است». این آیه در قرآن کریم با عنوان آیه نفی سبیل شناخته می‌شود و به نظرم این آیه مستندی برای حمایت از کالای ایرانی است. خداوند متعال در این آیه اشاره کرده است که راضی نیست کفار بر مسلمانان و مؤمنان تسلط پیدا کنند. این نکته بسیار مهمی است و به نظرم خرید کالای ایرانی و کالایی که در مملکت اسلامی است و خودداری از خرید کالای خارجی که نهایتا منجر به استقلال اقتصادی کشور می‌شود، عمل واقعی به آیه نفی سبیل است.

سلطه اقتصادی، یکی از سلطههایی است که کشورهای دشمن و استثمارگر به دنبال آن هستند؛ بنابراین چرا باید به راحتی سلطه اقتصادی غیرمسلمان و غیرمؤمنان بر خودمان را بپذیریم. مگر آنها هم به مرور زمان، با کار، دانش، رقابت و افزایش کیفیت، جای خود را در بازار اقتصادی بین‌الملل پیدا نکرده‌اند پس چرا ما هم به این فکر نباشیم و چرا همه دستگاه‌ها و قوا نباید عزم خود را در این راستا جزم کنند.

هر دستگاهی به حیث نقش‌هایی که دارد باید تلاش کند حمایت از کالای ایرانی در داخل تقویت شده و کیفیت آن هم افزایش پیدا کند. از سوی دیگر باید تضمین‌هایی وجود داشته باشد که کیفیت کار به خوبی جلو برود و افراد فعال اقتصادی هم نباید احساس کنند که ممکن است ورشکست شود. دولت باید سازوکارها را ببیند و قوه قضائیه هم حمایت‌های قضایی لازم را انجام دهد و مثلا جلوی وارد کنندگانی که به تولید داخلی ضربه می‌زنند را بگیرند.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب، باید اجناس قاچاق را جلوی چشم همه آتش زد تا قاچاقچیان متوجه شوند این کار آنان هم خلاف قانون و شرع بوده و هم اینکه از لحاظ اقتصادی، خیانت به کشور است. به نظرم اگر همتی اینچنین در کشور ما اتفاق بیفتد، به رشد، توسعه و استقلال اقتصادی خواهیم رسید.

انتهای پیام/

کد خبر : 66433
تاريخ ثبت خبر : 3 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:32
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)