| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

پرویز اسکندرپور خرمی در گفتگو با طلیعه:


آکادمیک شدن هنر اسلامی صورت‌های اصیل آن‌را حفظ می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر هنر خود را به دور از هرگونه کپی برداری و تقلید حفظ کنیم و نقش اعتقادات خود را تصویر کنیم به خودی خود کمک به حفظ اصالت کرده ایم زیرا در این صورت اصالت های هنر ایرانی اسلامی حفظ می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پرویز اسکندرپور خرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق موزه فرش ایران درباره اهمیت پاسداشت هنر گذشتگان گفت: همه کشورها می خواهند راهی را بروند که نیاکان شان رفته اند تا گذشته خود را به رخ معاصران و آیندگان بکشند و از این طریق فرهنگ خود را زنده نگه دارند. بزرگان و هنرمندان و گذشتگان ما تاریخ را ساخته اند و ضرورت دارد که این طریق را برویم.

وی ادامه داد: امروز در میان جوانان مدرن گرایی رواج پیدا کرده اما با این وجود راه گذشتگان را طی می کنند زیرا مدرن گرایی اصالت ندارد. ما باید با زبان هنر ایرانی و اسلامی خود حرف بزنیم. بدون بهره گیری از زبان بومی معنایی افاده نمی شود و معنا به درستی منتقل نمی گردد. باید برای حفظ اصالت و تمدن و فرهنگ ایرانی و اسلامی در زمینه هنر از ادبیات بومی بهره ببریم.

وی با اشاره به وارد کردن مبانی اسلامی در حوزه هنر ادامه داد: در نقاشی ایرانی قواعد بسیاری تابع مبانی اسلامی هستند که مبتنی بر ادبیات فارسی و اسلامی است. اسلام جزو مندرجات ادبیات ماست و نقاشی ایرانی هم متاثر از این مولفه هاست.

هنر ایرانی در صورت و ظاهر دارای قوانینی مانند نقش مجرد است که صورت بیرونی آن از قوانین اعتقادی ما پیروی می کند

مدیر سابق موزه فرش درباره هنرهای اسلامی نما گفت: آثاری که ظاهر اسلامی دارند اما از درون تهی هستند را می توان جزو آثار اسلامی نما دانست. وظیفه ما به عنوان هنرمند این است که خود را متعهد به حفظ اصالت ها بکنیم تا به بیراهه نرویم و نمایشی صرفا از هنر نداشته باشیم.

اسکندرپور گفت: هر چیزی هم دارای اصل و هم دارای بدل است، همان گونه که نگین یا انواع سنگ می تواند اصل و یا فرع هم باشد. ما باید کاری کنیم که جوانان به دنبال اصل هنر بروند و اصالت ها را برگزینند. هنرمند ایرانی اسلامی باید هنر اصیل را معرفی کند تا مبانی آن حفظ شود؛ در دوره ای که هنرهای اسلامی نما رواج پیدا کرده اند.

وی با بیان اینکه هنر ایرانی متاثر شده از اعتقادات اسلامی است، گفت: هنر ایرانی در صورت و ظاهر دارای قوانینی مانند نقش مجرد است که صورت بیرونی آن از قوانین اعتقادی ما پیروی می کند. هنر ایرانی اسلامی هم در صورت و هم در باطن باید با مبانی اسلامی مطابقت داشته باشد مانند هنرهای اسلیمی و خطایی دارای صورت تجرد نقش هاست.

این استاد دانشگاه با اشاره به هنر اسلامی نما ادامه داد: زمانی که هنر دارای پیام ضد اخلاقی و ضد اعتقادی باشد به هنر اسلامی نما تبدیل می شود. جوانان برای حفظ اصالت های شان که تطابقی بین اعتقادات شان داشته باشد، صورت وظاهر و باطن هنرشان را به سمت اسلامیت می برند که صورت تشابه اسلامی بودن را از دست می دهد.

وی با اشاره به همکاری قشر حوزوی ودانشگاهی برای ارتقای هنر اسلامی گفت: البته این همکاری مثمرثمر خواهد بود. اگر قوانین صوری و باطنی هنر را به سوی فضاهای آموزشی مدارس و دانشگاه ها ببرد، موجب رشد هنر می شود. آکادمیک شدن هنر اسلامی به خودی خود امنیت صورت های اصیل آن را حفظ می کند و صورت های فرعی و بدلی از آن دور می شود.

وی بیان کرد: من چند سال قبل برای آموزش هنر ایرانی به قم دعوت شدم اما متاسفانه نتوانست ادامه پیدا کند اما مسئولان آموزشی باید بدانند هر شخصی در هر لباسی هنر ایرانی را آموخته باشد به رشد این هنر می تواند کمک می کند. وقتی هنرمندی با مضامین قرآنی و حکمی و فلسفی و شیعی نقشی بیافریند به مراتب موفق تر از کسی است که دانش حوزوی قوی ندارد و یا اینکه قدرت لازم را برای تشخیص امور هنری ندارد.

عضو گروه هنر اسلامی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: فضاهای آموزشی می تواند فضاهای فرح بخشی را به وجود بیاورد و اصالت های هنر اسلامی به حفظ آن کمک می کند. اگر مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی این قاعده را حفظ کنند با اصل قرار دادن اصالت، به رشد و بقای هنر اسلامی و ایرانی کمک می رسانند.

همه فضاهای آموزشی در همه سطوح به خصوص در مدارس اگر به نهادینه کردن هنر اسلامی ایرانی بپردازند قطعا به توفیقات مضاعفی دست پیدا می کنند

اسکندرپور اظهار کرد: کشورهایی مانند ترکیه و عراق و عربستان خوشنویسی را به عنوان درس جدی برای کودکان قرار داده اند و به آموزش خوشنویسی نگاه جدی دارند تا این هنر در کشورهای شان نهادینه شود. در این وضعیت اگر افراد در سنین بالا این هنر را به صورت تخصصی دنبال نکنند اما متخصص این هنر می شوند ما هم اگر بتوانیم هنر ایرانی را در فضاهای آموزشی به عنوان ART نهادینه کنیم موفق خواهیم بود.

به گفته اسکندرپور دانش آموزانی که در دوران تحصیل هنر ایرانی اسلامی را آموخته باشند در دوران دانشگاه آن را به طور حرفه ای کار می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: همه فضاهای آموزشی در همه سطوح به خصوص در مدارس اگر به نهادینه کردن هنر اسلامی ایرانی بپردازند قطعا به توفیقات مضاعفی دست پیدا می کنند.

وی در پایان سخنانش درباره منبع اصلی تغدیه هنر اسلامی گفت: منبع اصلی هنر اسلامی از اعتقادات ما سرچشمه می گیرد. ما نقشی نمی زنیم به جز اینکه شرح درون کنیم. هر هنرمند آنچه که در ضمیر خود می گذرد را تصویر می کند یا شرح می دهد. ما اگر یاد بگیریم هنر خود را به دور از هرگونه کپی برداری و تقلید حفظ کنیم و نقش اعتقادات خود را تصویر کنیم به خودی خود کمک به حفظ اصالت کرده ایم و جدای از هر نوع موضوع دیگری هنر خود را نمایان می کنیم زیرا در این صورت اصالت های هنر ایرانی اسلامی حفظ می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 70196
تاريخ ثبت خبر : 3 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:59
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)